СИСТЕМНА МОДЕЛЬ ФІНАНСОВОГО МЕХАНІЗМУ РОЗВИТКУ ТЕРИТОРІАЛЬНИХ ГРОМАД

Сорока В.А.
Національний університет «Чернігівська політехніка»
https://orcid.org/0009-0002-5215-7715
DOI: https://doi.org/10.30838/EP.202.253-257

ЗАВАНТАЖИТИ СТАТТЮ

АНОТАЦІЯ

У статті представлено системну модель фінансового механізму розвитку територіальних громад, адаптовану до сучасних умов децентралізації та післявоєнного відновлення України. Визначено та проаналізовано такі виклики управління фінансами на місцевому рівні, як політична та економічна нестабільність, тривала централізація бюджетних процесів, нерівномірність економічного розвитку регіонів та недостатній рівень інституційної зрілості органів місцевого самоврядування. Автором запропоновано комплексну модель, що інтегрує п’ять функціонально взаємопов’язаних підсистем: інституційну, ресурсну, інструментальну, управлінську та результативну. Детально розкрито механізми та принципи функціонування кожної з підсистем, зокрема акцентовано увагу на аспектах забезпечення фінансової автономії, прозорості бюджетних процедур та підзвітності органів влади. Практичне впровадження запропонованої моделі дозволить посилити фінансову спроможність громад, забезпечити стабільний соціально-економічний розвиток територій, активізувати місцеві інвестиції та підвищити якість публічних послуг. Визначено перспективи подальших досліджень, які охоплюють розробку методик оцінки ефективності функціонування системної моделі, впровадження цифрових рішень у фінансове управління та поглиблене вивчення потенціалу міжмуніципальної співпраці.

КЛЮЧОВІ СЛОВА

територіальна громада, фінансовий механізм, фінансова спроможність, децентралізація, бюджетне управління, місцевий розвиток.

ПОСИЛАННЯ

1. Бородіна О.М. (ред). (2021). Внутрішні аспекти - розподіл інфраструктурної субвенції у межах ОТГ. Просторова справедливість у землекористуванні та сталому сільському розвитку: у 2-х кн. кн. 1. Справедливість у доступі до земельних ресурсів і вигід від їх використання на сільських територіях. Київ: НАН України, ДУ «Ін-т екон. та прогнозув. НАН України», С. 123-130.
Link: http://ief.org.ua/docs/mg/350.pdf
2. Кириленко О., Малиняк Б., Письменний В., Горин В. та ін. (2019). Управління фінансами територіальних громад: теорія і практика. Тернопіль: Економічна думка, 280 с.
Link: http://dspace.wunu.edu.ua/bitstream/316497/46227/1/Monogr_Kyrylenko_2019.pdf
3. Кириленко О.П. (2022). Фінансова самодостатність територіальних громад: сутність та умови забезпечення. Світ фінансів, № 4(73). С. 68–74.
Link: http://sf.wunu.edu.ua/index.php/sf/article/view/1559
4. Співробітництво територіальних громад (міжмуніципальне співробітництво - ММС): навч.-практ. посібник. ред. Толкованов В.В., Журавель Т.В. Київ. 2016, 154 с.
Link: https://www.researchgate.net/publication/315728889_Spivrobitnictvo_teritorialnih_gromad_mizmunicipalne_spivrobitnictvo_-_MMS
5. Geißler R., Hammerschmid G., Raffer C. (eds.). (2019). Local Public Finance in Europe - Country Reports. Hertie School, Bertelsmann Foundation.
Link: https://www.researchgate.net/publication/338234140_Local_Public_Finance_in_Europe_-_Country_Reports
6. Shah, A. (2007). Local Budgeting. World Bank Publications.
Link: https://ideas.repec.org/b/wbk/wbpubs/6669.html?utm_source
7. Stoker, G. (2011). Was local governance such a good idea? A global comparative perspective. Public Administration, Vol. 89. No. 1. Pp. 15-31.
Link: https://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1111/j.1467-9299.2011.01900.x?utm_source=
8. United Nations. Community Engagement Guidelines on Peacebuilding. (2020).
Link: https://www.un.org/peacebuilding/sites/www.un.org.peacebuilding/files/documents/un_community-engagement_guidelines.august_2020.pdf