Перейти до вмісту (натисніть Enter)
УПРАВЛІННЯ ДОСВІДОМ ПРАЦІВНИКА: КОНЦЕПТУАЛЬНІ МОДЕЛІ ТА РІВНІ ОРГАНІЗАЦІЙНОЇ ЗРІЛОСТІ
ЗАВАНТАЖИТИ СТАТТЮ
АНОТАЦІЯ
У статті досліджено теоретико-методологічні засади управління досвідом працівника (Employee Experience Management, EXM) в умовах сучасних трансформацій ринку праці. Здійснено узагальнення ключових концептуальних моделей формування досвіду, що базуються на аналізі умов організаційного середовища, мотиваційних драйверів, динаміки життєвого циклу та інструментарію дизайн-мислення. Обґрунтовано, що інтеграція цих підходів формує цілісну методологічну основу для управління людським капіталом. На основі теоретичного синтезу окреслено рівні організаційної зрілості системи управління досвідом працівника, що відображають еволюцію управлінських практик від фрагментарних кадрових рішень до стратегічного партнерства й персоналізації досвіду. Наведено змістовну характеристику кожного рівня, яка дозволяє діагностувати поточний стан управлінських практик у зазначеній сфері та визначати напрями їх розвитку.
КЛЮЧОВІ СЛОВА
досвід працівника, управління досвідом працівника, управління людським капіталом, життєвий цикл працівника, дизайн-мислення, рівні організаційної зрілості, мотивація, залученість персоналу.
ПОСИЛАННЯ
1. State of the Global Workplace: 2025. Report. Gallup.
2. The Employee Experience Index: A new global measure of a human workplace and its impact. (2016). IBM Smarter Workforce Institute & Globoforce.
3. 2025 Global Human Capital Trends. Deloitte’s.
4. This time it’s personal: Shaping the «new possible» through employee experience. (2021). McKinsey & Company.
5. Kahn, W.A. (1990). Psychological Conditions of Personal Engagement and Disengagement at Work. Academy of Management Journal, Vol. 33. No. 4. Pp. 692-724.
6. Schaufeli, W., & Bakker, A. (2004). Utrecht Work Engagement Scale: Preliminary Manual. Utrecht: Occupational Health Psychology Unit, Utrecht University.
7. Meyer, J.P., & Allen, N.J. (1997). Commitment in the Workplace: Theory, Research, and Application. SAGE Publications, Inc; 1. Edition. 160 p. ISBN 9781506319193.
8. Saks, A.M. (2006). Antecedents and Consequences of Employee Engagement. Journal of Managerial Psychology. Vol. 21. № 7. Pp. 600-619.
9. Morgan, J. (2017). The Employee Experience Advantage: How to Win the War for Talent by Giving Employees the Workspaces they Want, the Tools They Need, and a Culture They Can Celebrate. Hoboken: John Wiley & Sons. 304 р. ISBN-13 978-1119321620.
10. Plaskoff, J. (2017). Employee Experience: The New Human Resource Management Approach. Strategic HR Review. No. 16. Pp. 136-141.
11. Maylett, T., Wride, Matthew (2017). The Employee Experience: How to Attract Talent, Retain Top Performers, and Drive Results. John Wiley & Sons. ISBN 9781119294207.
12. Employee Experience: Fueling a High-Performance Workplace. Gartner.
13. Лазаренко, Ю.О. (2025). Інтеграція цифрового досвіду працівника в модель Employee Experienceв контексті формування залученості персоналу. Актуальні проблеми сталого розвитку, Вип. 2. № 8. С. 179-186.
14. Employee Engagement vs Employee Experience: What’s the Difference and Why It Matters in 2025. (2025). Certified Human Resource Management Professional.
15. Employee Experience Design: All HR Needs to Know. Academy to Innovate HR.
16. Stum, D.L. (2001). Maslow revisited: building the employee commitment pyramid. Strategy & Leadership, Vol. 29. No. 4. Pp. 4-9.
17. Bailey, M., Harney, B., & Pearce, A. (2019). Global entrepreneurial talent management: Challenges and opportunities for HRD – Designing a design thinking approach to HRD. International Journal of HRD Practice, Policy and Research, Vol. 4. No. 2. Pp. 9-23.
18. Bersin, J. (2021). The Employee Experience Maturity Model. The Josh Bersin Company.
19. Maturing your Experience Management program. (2025). Qualtrics (XM Institute).
20. Deruntz, M. (2022). The WX Maturity Model: What level is your org? Deloitte.