ОНЛАЙН-РИТЕЙЛ: ЕТИМОЛОГІЯ ПОНЯТТЯ, СУТНІСТЬ ТА ВИДИ
ПВНЗ «Європейський університет»
АНОТАЦІЯ
Глобалізація всесвітньої економіки надала можливість компаніям вивести продажі своїх товарів за межі власних країн, розвиток цифровизації дозволив, у свою чергу робити це швидко, розширюючи клієнтську базу. Ряд кризових етапів в економіці, серед яких пандемія та війна, призвели до прискорення переходу торгівлі в онлайн. Ключовим елементом, який обгрунтовує актуальність та мету даної статті, є швидкість з якою розвиваються як онлайн-продажі, так і інструменти інтернет-середовища, що застосовуються онлайн-продавцями.
Основним завданням дослідження, яке виконано в статі, це розкриття сутності категорії онлайн-ритейл, досліджено та узагальнено основні визначення вітчизняних науковців змісту даного поняття. Було виявлено різноманітність наукових поглядів на трактування онлайн-ритейлу, зі зміною акценту на ритейл в інтернеті – як вид підприємницької діяльності, онлайн-ритейл – як бізнес-модель, або найчастіше досліджують та розкривають його цифрову суть. Автором, в даній статті досліджується онлайн-ритейл, як об’єкт управлінської діяльності, який потребує відповідної законодавчої регламентації, особливих механізмів та інструментів управління.
В статті розглянуто історію виникнення та етапи часових змін ритейлу через інтернет. Важливість узагальнення ключових подій від появи інтернет-торгівлі до сучасного етапу розвитку інтернет-продажів, дає чітке уявлення про швидкість, з якою відбувається розвиток інформаційних технологій. Це стає обгрунтованим поштовхом для прискорення наукового вивчення даної теми та появи нових, сучасних наукових доробок. Історію розвитку онлайн-ритейлу представлено у шість етапів. Наведено основні події, в наслідок яких відбувався наступний поштовх у розвитку онлайн-ритейлу.
В статті розглянуто нормативно-правову регламентацію діяльності онлайн-ритейлерів в Україні, та виявлено низку прогалин у законодавчому регулюванні вітчизняного онлайн-ритейлу, що також потребує подальшого дослідження. Розглянуто види онлайн-ритейлерів, відповідно до трьох класифікаційних ознак: за моделлю бізнесу, за асортиментом товару та за цільовою аудиторією. Наведено представників компаній по кожній класифікаційній групі, розкрито основні види їх діяльності.
КЛЮЧОВІ СЛОВА
ритейл, онлайн-ритейл, розвиток інтернет-продажів, регулювання онлайн-ритейлу, види онлайн-ритейлерів.
ПОСИЛАННЯ