ЦИФРОВА ТРАНСФОРМАЦІЯ ЯК ТРИГЕР МОДИФІКАЦІЇ СТРАТЕГІЙ РОЗВИТКУ І БІЗНЕС-МОДЕЛЕЙ КОМПАНІЙ В УМОВАХ СТАНОВЛЕННЯ ГЛОБАЛЬНИХ ЦИФРОВИХ ПЛАТФОРМ І ГІПЕРКОНКУРЕНЦІЇ
Маріупольський державний університет
АНОТАЦІЯ
У статті відзначено, що в умовах цифрової трансформації для підприємств, особливо з традиційною бізнес-моделлю, виникають як великі можливості, так і виклики. Конкуренція посилюється, перетворюючись в гіперконкуренцію, яка передбачає пошук нових інструментів завоювання лояльності клієнтів та пришвидшення процесів інноватизації. У статті надається узагальнення адекватних стратегій розвитку підприємств на ос-нові використання інформаційних технологій, вивчення наслідків впливу цифрової трансформації на конкурен-цію та на різні форми цифрової нерівності на мікро- та мезорівнях, в тому числі в умовах поширення глобаль-них цифрових платформ.
Проходження трьох етапів - оцифрування, цифровізації, безпосередньо цифрової трансформації передбачає зміни в стратегіях підприємств, зміни організаційної структури, інформаційних технологій, ланцюгів пос-тавок, маркетингу, розвиток власних цифрових платформ, диверсифікацію ринку, процес cпів-творення. Для успішної цифрової трансформації компанії потребують формування принципово нового набору активів, зокрема IT-інфраструктури, Big Data, AI, IoT та блокчейн, цифрової гнучкості, цифрових мережевих можливостей, хмарних рішень тощо. Для різних типів компаній існують свої особливості цифрової трансформації.
Встановлено, що глобальним викликом для усіх підприємств є компанії-цифрові платформи, які перетвори-лися на глобальних соціально-технічних посередників, і бізнес-організації, які не лише з'єднують користувачів, але й забезпечують основну інфраструктуру для ведення бізнесу. Контроль за доступом до технологій дозволяє їм створювати глобальні мережі для передачі даних і капіталу, контролюючи доступ до важливих ресурсів, водночас зміцнюючи своє домінування через збільшення контролю за технологіями та даними, які платформами перетворюються на ключовий актив, що спричиняє процес фінансіалізації.
Цифрові платформи сприяють глобалізації конкуренції між працівниками та урядами і посилюють умови гіперконкуренції, що стає викликом для компаній з традиційними бізнес-моделями, які прагнуть вистояти і забезпечити розвиток, оскільки ризики масових банкрутств посилюються, що в свою чергу посилює цифрову не-рівність як на мікро-, так і на мезорівні.
КЛЮЧОВІ СЛОВА
Цифрова трансформація, цифровий розвиток, цифрова економіка, гіперконкуренція, бізнес-моделі, стратегіч-ний менеджмент, оцифрування, діджиталізація, цифрова нерівність, суперництво
ПОСИЛАННЯ