ЛОБІЮВАННЯ БІЗНЕС ІНТЕРЕСІВ В ПУБЛІЧНОМУ УПРАВЛІННІ: МІЖНАРОДНА ПРАКТИКА ЗАСТОСУВАННЯ
Херсонський національний технічний університет
АНОТАЦІЯ
Дослідження лобіювання бізнес інтересів в публічному управлінні через призму міжнародної практики застосування є надзвичайно актуальною темою дослідження, особливо вплив лобіювання на рішення законодавчих органів, політику та економіку держави. Українські законотворці намагалися ще з 1999 року врегулювати поняття «лобіювання». Історія налічує понад десять законопроектів, особливо процес пришвидшився після підписання Угоди про асоціацію з Європейським Союзом в 2014 році. Довгий час нашим суспільством не сприймалося поняття «лобізм», його ототожнювали із зловживанням владою та корупцією. В науковому середовищі й досі відбувається дискусія відносно поняття «лобізм». Європейські країни, США та інші демократичні країни вдало врегулювали лобіювання, де наразі лобісти легально провадять свою діяльність.
У статті висвітлені результати міжнародної практики лобіювання бізнес інтересів в публічному управлінні. В 2000 році близько 2600 європейських компаній мали свої представництва в Брюсселі, з яких третя частина це торгівельні компанії. Діяльність лобістів можна умовно поділити на такі групи: надання ексклюзивних послуг, зовнішній вплив на прийняття рішень (зустріч з посадовими особами), внутрішній вплив на прийняття рішень (участь в засіданнях комісій по певним законодавчим змінам), імплементаційні заходи (управління та впровадження певної програми). Лобісти не лише представляють інтереси своїх клієнтів-замовників, але й роблять значний внесок у формування політики держави. Кожна лобістська група у своїй діяльності використовує різні підходи, стилі та форми в досягненні мети. Слід зауважити, що найважливішою проблемою з якою стикаються європейські лобісти є зміна балансу сил між європейськими інституціями. Проведене дослідження дозволило систематизувати ефективні міжнародні практики лобіювання бізнес інтересів в публічному управлінні та в подальшому адаптувати їх в нашій державі.
З метою ефективного лобіювання бізнес інтересів в публічному управлінні, враховуючі найкращі міжнародні практики, необхідно розробити інноваційні механізми та підходи лобіювання бізнес інтересів в публічному управлінні, спираючись на вже існуючий досвід провідних міжнародних лобістів.
КЛЮЧОВІ СЛОВА
влада, бізнес, лобізм, лобіювання, публічне управління
ПОСИЛАННЯ