Перейти до вмісту (натисніть Enter)
ОНЛАЙН-РИТЕЙЛ: ЕТИМОЛОГІЯ ПОНЯТТЯ, СУТНІСТЬ ТА ВИДИ
ЗАВАНТАЖИТИ СТАТТЮ
АНОТАЦІЯ
Глобалізація всесвітньої економіки надала можливість компаніям вивести продажі своїх товарів за межі власних країн, розвиток цифровизації дозволив, у свою чергу робити це швидко, розширюючи клієнтську базу. Ряд кризових етапів в економіці, серед яких пандемія та війна, призвели до прискорення переходу торгівлі в онлайн. Ключовим елементом, який обгрунтовує актуальність та мету даної статті, є швидкість з якою розвиваються як онлайн-продажі, так і інструменти інтернет-середовища, що застосовуються онлайн-продавцями.
Основним завданням дослідження, яке виконано в статі, це розкриття сутності категорії онлайн-ритейл, досліджено та узагальнено основні визначення вітчизняних науковців змісту даного поняття. Було виявлено різноманітність наукових поглядів на трактування онлайн-ритейлу, зі зміною акценту на ритейл в інтернеті – як вид підприємницької діяльності, онлайн-ритейл – як бізнес-модель, або найчастіше досліджують та розкривають його цифрову суть. Автором, в даній статті досліджується онлайн-ритейл, як об’єкт управлінської діяльності, який потребує відповідної законодавчої регламентації, особливих механізмів та інструментів управління.
В статті розглянуто історію виникнення та етапи часових змін ритейлу через інтернет. Важливість узагальнення ключових подій від появи інтернет-торгівлі до сучасного етапу розвитку інтернет-продажів, дає чітке уявлення про швидкість, з якою відбувається розвиток інформаційних технологій. Це стає обгрунтованим поштовхом для прискорення наукового вивчення даної теми та появи нових, сучасних наукових доробок. Історію розвитку онлайн-ритейлу представлено у шість етапів. Наведено основні події, в наслідок яких відбувався наступний поштовх у розвитку онлайн-ритейлу.
В статті розглянуто нормативно-правову регламентацію діяльності онлайн-ритейлерів в Україні, та виявлено низку прогалин у законодавчому регулюванні вітчизняного онлайн-ритейлу, що також потребує подальшого дослідження. Розглянуто види онлайн-ритейлерів, відповідно до трьох класифікаційних ознак: за моделлю бізнесу, за асортиментом товару та за цільовою аудиторією. Наведено представників компаній по кожній класифікаційній групі, розкрито основні види їх діяльності.
КЛЮЧОВІ СЛОВА
ритейл, онлайн-ритейл, розвиток інтернет-продажів, регулювання онлайн-ритейлу, види онлайн-ритейлерів.
ПОСИЛАННЯ
1. Наторіна, А.О. (2021). Управління розвитком онлайн-бізнесу ритейлерів в умовах цифрової трансформації : автореф. дис. ... д-ра екон. наук : 08.00.04 / А.О. Наторіна. - Чернігів, 41 с.
2. Капінус Л.В., Семененко К.Ю., Грищенко Т.І. (2019). Просування продукції підприємств харчової промисловості в онлайн-ритейлі. Науковий вісник Ужгородського нац.. університету. Серія: Міжнародні економічні відносини та світове господарство, Вип. 3. Ч. 1. С. 104-108
3. Поручинська І.В., Поручинський В.І., Слащук А.М. (2023). Сучасні тенденції розвитку мережевого ритейлу: український та світовий досвід.
4. Joachim Zentes, Dirk Morschett & Hanna Schramm-Klein. (2016). Online Retailing. Springer Nature Link.
5. Про електронну комерцію. Закон України від 01.01.2024 №675-VIII.
6. Господарський кодекс України: Закон України від 16 січня 2003 року № 436-IV.
7. Податковий кодекс України: Закон України від 07 квітня 2011 року № 2755-VI.
8. Цивільний кодекс України: Закон України від 16 січня 2003 року № 435-IV.
9. Про електронні документи та електронний документообіг. Закон України від 31.12.2023 № 851- IV.
10. Правила продажу товарів на замовлення та поза торговельними або офісними приміщеннями, затверджені наказом Міністерства економіки України від 19.04.2007 № 103.
11. Про захист прав споживачів. Закон України від 24.12.2024 № 1023-XII.
12. Про захист персональних даних. Закон України від 27.04.2024 № 2297-VI.
13. Наумова, Т., Кирильєва, Л., Лемешко, Я. Трансформація ринку мережевого ритейлу України в умовах глобальних криз та війни. Економіка та суспільство, № 56.