Перейти до вмісту (натисніть Enter)
ТЕОРЕТИКО-МЕТОДИЧНІ ПІДХОДИ ДО ВИЗНАЧЕННЯ СУТНОСТІ ПОНЯТТЯ МЕНЕДЖМЕНТ ЯКОСТІ ПІДПРИЄМСТВА
Іщейкін Т.Є.
Вараксіна О.В.
Петренко В.Р.
ЗАВАНТАЖИТИ СТАТТЮ
АНОТАЦІЯ
У статті досліджені теоретико-методичні підходи до визначення сутності поняття менеджмент якості підприємства. Проаналізовано, що в умовах динамічного науково-технічного середовища та зростаючої складності виробничих процесів впровадження сучасних методів менеджменту якості відіграє ключову роль у досягненні успіху підприємством. Структурований підхід до якості визначено засобом, спроможним забезпечити дотримання нормативних вимог і стандартів, що є важливою складовою діяльності будь-якої компанії. Доведено, що формування теоретичних основ менеджменту якості підприємства характеризується значним ступенем невизначеності та великою кількістю науково-методичних підходів. Систематизовано еволюційні етапи розвитку теорії якості на підприємстві шляхом умовного поділу на основні етапи: контроль якості, статистичне управління якістю, забезпечення якості, загальне управління якістю, менеджмент якості на основі стандартів та цифрова трансформація управління якістю. Кожен із цих етапів представлено як еволюцію розвитку теорії якості на підприємствах, відображаючи зміну наукових підходів і методів менеджменту якості від звичайного контролю та виявлення дефектів у готовій продукції до цифрової трансформації управління якістю, що включає в себе автоматизацію процесів контролю якості, аналіз великих обсягів даних, швидке прийняття рішень та інтеграцію всієї організації в єдину систему управління якістю. Зроблено узагальнення наукових підходів сучасних українських науковців щодо трактування поняття "менеджмент якості" на підприємстві. Виокремлено та охарактеризовано найбільш репрезентативні та сучасні підходи щодо розуміння поняття «менеджмент якості» на підприємстві за різними ознаками: виробничий підхід; стратегічний підхід; споживчий підхід; з позицій управління персоналом; інноваційний підхід. Запропоновано авторське трактування поняття «менеджмент якості підприємства», як системи управління, спрямованої на забезпечення стабільної та високої якості продукції чи послуг, задоволення вимог споживачів, постійне вдосконалення та оптимізацію всіх процесів підприємства, його конкурентоздатності та сталого розвитку. Доведено, що система менеджменту якості підприємства включає в себе процеси управління виробництвом, підбір і навчання персоналу, впровадження стратегій інноваційного розвитку, пристосування до змін макросередовища для забезпечення безперервного та підвищення рівня задоволеності та лояльності споживачів.
КЛЮЧОВІ СЛОВА
якість, менеджмент якості підприємства, система менеджменту якості підприємства, теорія управління якістю, підвищення якості на підприємстві.
ПОСИЛАННЯ
1. Баєва О.І. (2022). Про еволюцію підходів до управління якістю. Управління якістю у фармації: матеріали XVІ наук.-практ. конф., (Харків, 20 травня 2022 р.). Харків: НФаУ, С. 15-18
2. Баєва О.І. (2024). Теоретичні основи формування системи управління якістю на підприємстві. Економічний простір, № 190. С. 132-135
3. Глєбова А.О., Карчевський Б.О. (2015). Системи управління якістю на підприємстві в умовах євроінтеграційних процесів. Глобальні та національні проблеми економіки, Вип. 8. С. 352—356
4. Губіна В.В. (2014). Якість товару як фактор конкурентоспроможності. Культура народів Причорномор'я, № 278. Т. 1. С. 7-10
5. Данченко О.Б., Бєлова О.І., Сафар Х.М. (2019). Основні аспекти управління якістю діяльності підприємства торгівлі. Вчені записки Університету «КРОК», № 2(54). С. 169—175
6. Криворучко О.М. (2006). Менеджмент якості на підприємствах автомобільного транспорту: теорія, методологія і практика. Харків: ХНАДУ, 404 с. ISBN 966-303-101-8.
7. Осипчук В.М. (2014). Кореляція категорії якості у філософії та мові. Науковий часопис НПУ імені М. П. Драгоманова. Серія 10: Проблеми граматики і лексикології української мови, Вип. 11. С. 136—140
8. Шереметинська О.В., Захарченко А.А. (2021). Формування системи якості підприємства. Приазовський економічний вісник, Вип. 1(24). С. 140-145