КРЕАТИВНА НЕО-ЕКОНОМІКА ТА ЕТИКА ШТУЧНОГО ІНТЕЛЕКТУ В УМОВАХ ЗМІН: ЦИФРОВИЙ, ІННОВАЦІЙНО-ІНВЕСТИЦІЙНИЙ ТА СОЦІАЛЬНО-ЕТИЧНИЙ АСПЕКТИ БІЗНЕСУ

Данкевич А.Є.
Національний університет харчових технологій
https://orcid.org/0000-0003-1801-7516
Ганжуренко І.В.
Львівський інститут Міжрегіональної академії управління персоналом
https://orcid.org/0000-0003-4151-123X
Данкевич В.Є.
Поліський національний університет
https://orcid.org/0000-0002-0522-2927
DOI: https://doi.org/10.30838/EP.201.42-50

ЗАВАНТАЖИТИ СТАТТЮ

АНОТАЦІЯ

Зміна архітектури світової економіки в напрямку цифровізації, глобального переформатування свідомості людей, що передбачає заміну 25-40% поточних спеціальностей цифровими інструментами в найближчі роки потребує концентрації наукових досліджень в питання дотримання етичних та соціальних норм. Метою статті є дослідження теоретичних аспектів становлення поняття креативної нео-економіки, як системного явища та етики її економічного розвитку. Для досягнення поставленої мети використано такі загальнонаукові методи: аналізу, синтезу, систематизації, теоретичного узагальнення, абстрагування та аналогії. Акцентовано значення людського потенціалу в системі креативних рішень глобальної нео-економіки та необхідності розробки важелів захисту його етичних норм і доцільності інвестування у саморозвиток зважаючи на чіткі тенденції інтелектуального «старіння». Практичне значення дослідження полягає в формуванні нового бачення ролі людства в парадигмі креативної нео-економіка. Запропоновано власне визначення поняття «креативна нео-економіка» на основі використання креативної складової людського потенціалу та результатів креативної діяльності (нових технологій, інновацій, інформації, знань). Обґрунтовано необхідності формування єдиних механізмів запобіжників дотримання етичних норм.

КЛЮЧОВІ СЛОВА

нео-економіка; глобальна трансформація свідомості, креативна економіка; цифрова економіка, креативна нео-економіка; людський потенціал; креативні індустрії, інновації, інвестиційний портфель, етика економіста та соціальна відповідальність бізнесу, інтернет речей, штучний інтелект (АІ).

ПОСИЛАННЯ

1. Creative Economy Report 2008: The Challenge of Assessing the Creative Economy towards Informed Policy-making. Geneva: United Nations Conference on Trade and Development (UNCTAD).
2. Florida, Р. (2002). The Rise of the Creative Class: And How It’s Transforming Work, Leisure, Community, and Everyday Life. New York: Basic Books. ISBN: 978-0465024766.
3. Baker D., Jayadev A., Stiglitz J. (2017). Innovation, intellectual property, and development: A better set of approaches for the 21st century.
Link: https://cepr.net/images/stories/reports/baker-jayadev-stiglitz-innovation-ip-development-2017-07.pdf
4. Kovalchuk, S. [et al.] (2024). Creative Economy and Value Creation through Marketing Analytics: New Approaches and Opportunities . Pak. j. life soc. Sci. Vol. 22(2). Pp. 9812–9824.
Link: https://www.pjlss.edu.pk/pdf_files/2024_2/9812-9824.pdf
5. Данкевич В., Данкевич А., Навроцька Т. (2024). Креативне управління конкурентоспроможністю бізнес-структур в економіці України в умовах війни і відбудови: інтернет речей та інноваційні рішень. Актуальні проблеми економіки, № 9. С. 112–120.
Link: http://eztuir.ztu.edu.ua/123456789/8717
6. Сміт А. (2018). Багатство народів. Дослідження про природу та причини добробуту націй. К.: Наш Формат, 722 с.
7. Sen AK The Idea of Justice. London: Penguin, 2009. 467 p.
8. Mayer-Schonberger, W., Cukier, K. (2013). Big Data: A Revolution That Will Transform How We Live, Work, and Think. Boston: Houghton Mifflin Harcourt. ISBN 978-0544002692.
9. Parker, D., Van Alstyne, M., Choudary, S. (2016). Platform Revolution: How Networked Markets Are Transforming the Economy and How to Make Them Work for You. New York: WW Norton & Company. ISBN 978-0393249132.
10. Tegmark, M. (2017). Life 3.0: Being Human in the Age of Artificial Intelligence. New York: Alfred A. Knopf. ISBN 978-1101946596.
11. Brynjolfsson, E., McAfee, A. (2014). The Second Machine Age: Work, Progress, and Prosperity in a Time of Brilliant Technologies. New York: WW Norton & Company. ISBN 978-0393239355.
12. Hinton, G. (20231). The dangers of artificial intelligence: A conversation with Geoffrey Hinton. The New York Times.
Link: https://www.nytimes.com/2023/05/01/technology/geoffrey-hinton-ai-dangers-interview.html
13. Данкевич А. (2008). Методологічні основи розвитку бюджетування у сільському господарстві. Економіка АПК, № 6. С. 64–69.
Link: https://dspace.nuft.edu.ua/handle/123456789/43190
14. Данкевич А. (2015). Розвиток орендних земельних відносин в умовах корпоратизації. Глобальні та національні проблеми економіки, № 8. С. 377–382.
Link: http://eztuir.ztu.edu.ua/123456789/7816
15. Nitsenko, V. Dankevych, A., Dzoba, O., Ustenko, A., & Bashynska Yu. (2024). Ethical and social incentives for the transformation of the business model of enterprise managementin conditions of sustainable development . Naukovyi Visnyk Natsionalnoho Hirnychoho Universytetu, № 4. Pp. 172-180.
Link: https://dspace.nuft.edu.ua/handle/123456789/44501
16. Denysiuk, O., [et al.] (2022). Diversification in the enterprises’ activities for sustainable development in the agricultural sector. Rivista di studi sulla sostenibilita, Pp. 85-102
DOI: https://doi.org/10.3280/RISS2022-002007
17. Данкевич, В., Данкевич, А. (2024). Інтернет речей та штучний інтелект як ключові елементи інноваційного розвитку підприємств в епоху цифрових викликів. Актуальні проблеми економіки, № 7. С. 165–173.
DOI: https://doi.org/10.32752/1993-6788-2024-1-277-165-173
18. Данкевич А. (2011). Роль агрохолдингів у соціальному розвитку села. Агросвіт, № 12. С. 30-35.
Link: http://www.agrosvit.info/pdf/12_2011/6.pdf
19. Данкевич A. (2011). Передумови та основні принципи розвитку агрохолдингів. Економіка АПК, № 5. С. 139-147.
Link: https://dspace.nuft.edu.ua/items/9b4f0173-2853-4d34-a977-7e370ea447d6
20. Данкевич А. (2008). Методологічні основи розвитку бюджетування у сільському господарстві. Економіка АПК, № 6. С. 64–69.
Link: https://dspace.nuft.edu.ua/handle/123456789/43190
21. Данкевич А. (2011). Особливості розвитку земельних відносин в умовах концентрації землекористувань. Землеустрій і кадастр, № 2. С. 4–39.
Link: https://dspace.nuft.edu.ua/items/1425ada4-a0e0-4b0b-af07-da221c0d9d92
22. Данкевич А. (2004). Проблеми та перспективи розвитку орендних земельних відносин у сільському господарстві. Землеустрій і кадастр. № 1-2. С.88-92.
Link: https://dspace.nuft.edu.ua/handle/123456789/44222
23. Dankevych, A., Stoyanova-Koval, S., Polova, O., Los, Z., Burdeina, N., & Kazak, O. (2024). State of economic security and directions of restoration socio-economic development and food security in the conditions of war. Financial and Credit Activity Problems of Theory and Practice, Vol. 2. Iss. 55. Pp. 441–460.
DOI: https://doi.org/10.55643/fcaptp.2.55.2024.4170
24. Dankevych, A., [et al.] (2021). Ecological and economic management of innovation activity of enterprises. Naukovyi Visnyk Natsionalnoho Hirnychoho Universytetu, № 5. Pp. 112-118.
Link: https://nvngu.in.ua/jdownloads/pdf/2021/5/NVNGU05_2021_Dankevych.pdf
25. Данкевич А. (2011). Організаційно-економічні складові раціонального господарювання. Економіка АПК, № 6. С. 22–27.
26. Данкевич, А. (2011). Напрями підвищення ефективності господарської діяльності агрохолдингів. Агро-ІнКом, № 4–6. С. 76–79.
27. Рудик Р.І., Приймачук Т.Ю., Данкевич Є.М. та ін. (2016). Методичні рекомендації щодо оптимізації виробничої структури високотоварних сільськогосподарських підприємств Житомирської 215 області. Житомир, 97 с.
28. Зубець М.В. (ред). (2010). Наукові основи агропромислового виробництва в зоні Полісся і західному регіоні України. К.: Аграрна наука, 944 с. ISBN 978-966-540-293-0.
29. Данкевич А., Ніценко В., Липовий Д., Данкевич В. (2025). Етика економіста та соціальна відповідальність бізнесу: інституційні засади та сталий розвиток. Інтернаука, № 3.
DOI: https://doi.org/10.25313/2520-2294-2025-3
30. Chukurn, O., Zamlynskyi, V. (ed). (2023). Modern trends in digital transformation of marketing & management: collective monograph. Košice : Vysoká škola bezpečnostného manažérstva v Košiciach, 604 p.
31. Данкевич А., Ніценко В., Липовий Д., Шпак А. (2025). Професійна етика економіста та соціальна відповідальність бізнесу в умовах інноваційних змін: корпоратизація, цифровізація, євроінтеграція та креативна економіка. Інтернаука, № 4.
DOI: https://doi.org/10.25313/2520-2294-2025-4