Перейти до вмісту (натисніть Enter)
МЕТОДИЧНІ АСПЕКТИ ФОРМУВАННЯ ЛАНЦЮГІВ ДОДАНОЇ ВАРТОСТІ У СФЕРІ ТВАРИННИЦТВА ТА ЙОГО ПЕРЕРОБКИ
Глушков О.А.
Відокремлений структурний підрозділ «Фаховий коледж нафтогазових технологій, інженерії та інфраструктури сервісу Одеського національного технологічного університету» Одеса, Україна
http://orcid.org/0000-0001-6423-2239
ЗАВАНТАЖИТИ СТАТТЮ
АНОТАЦІЯ
За сучасних умов все більшого значення набуває створення доданої вартості як ключового індикатора ефективності та конкурентоспроможності. Збільшення рівня доданої вартості, сформованої в процесі створення, переробки, маркетингу та реалізації продукції чи послуги, сприяє ефективності діяльності економічного суб’єкта. Галузь тваринництва, як один із ключових секторів агропромислового комплексу, виконує критичну роль у забезпеченні продовольчої безпеки держави, формуванні внутрішнього споживчого ринку та розвитку експортного потенціалу. Оптимізація ланцюгів створення доданої вартості, зокрема у сфері тваринництва та його переробки дозволяє не лише підвищити рентабельність виробництва, а й посилити конкурентоспроможність національної продукції. Актуальність дослідження та наявність невирішених раніше частин загальної проблеми обумовлюють мету дослідження яка полягає в удосконаленні теоретичних і методичних підходів до сутності та формування і розвитку ланцюгів доданої вартості у сфері тваринництва та його переробки в сучасних умовах господарювання.
В статті досліджено поняття додана вартість та визначено сутнісне наповнення ланцюга доданої вартості, проведено систематизацію наукових підходів до його формування. Обґрунтовано методологічний підхід до дослідження ланцюгів доданої вартості у тваринництві та продуктах його переробки, що передбачає визначення основних етапів формування вартості, а також переліку ключових показників, які дають змогу оцінити ефективність кожної ланки в ланцюгу створення вартості - від виробництва сировини до кінцевого споживача та післяпродажного обслуговування. Визначено, що формування ланцюга доданої вартості у сфері тваринництва та переробки передбачає системний підхід до організації господарської діяльності, спрямованої на поетапне підвищення цінності продукції на кожному етапі її трансформації - від первинної сировини до готового товару кінцевого споживання.
Загалом, дослідження показало, що формування ефективних ланцюгів доданої вартості у тваринництві виступає важливою умовою розвитку аграрного сектору. Ланцюг доданої вартості у тваринництві є динамічною системою, яка потребує інтеграції сучасних технологій, маркетингових підходів і чіткої логістичної організації, його ефективність безпосередньо впливає на конкурентоспроможність аграрного сектору України на внутрішньому та зовнішньому ринках.
КЛЮЧОВІ СЛОВА
додана вартість, ланцюг доданої вартості, конкурентоспроможність тваринництва і переробки, глобальні ланцюги доданої вартості, ефективність, аграрний сектор.
ПОСИЛАННЯ
1. Сміт, А. (2023). Дослідження про природу і причини багатства народів. Київ: Наш формат, 2023. 722 с.
2. Ілляшенко, С. М. (2019). Управління знаннями в контексті забезпечення економічної безпеки підприємства. Бізнес Інформ, № 6, С. 258-265.
3. Калініченко, З. Д. (2023). Методологічні засади аналізу ланцюгів доданої вартості та участі України в міжнародній інтеграції. Інновації та стабільність, № 1, С. 176-187.
4. Козак, С. В., & Сорока, В. С. (2023). Ефективність транспортних процесів у ланцюгах постачань та його інвестиційна привабливість. Сучасні технології в машинобудуванні та транспорті, №2(21), С. 116-121.
5. Кредісов, А. І. (2019). Менеджмент в історичному розвитку як теорія. Київ: Знання України, 515 с.
6. Манцуров, І. Г. (2018). Інклюзивний розвиток як основа протидії глобальним викликам сьогодення. Економіка України, № 10. С. 71-87.
7. Gereffi, G., Humphrey, J., & Sturgeon, T. (2005). The governance of global value chains. Review of In ternational Economy, № 12, P. 78-104.
8. Kaplinsky, R., & Morris, M. A (2001). Handbook for Value Chain Research. Ottawa: International Development Research Center, 113 p.
9. Porter, M. (1985). The Competitive Advantage: Creating and Sustaining Superior Performance. NY: Free Press.