Перейти до вмісту (натисніть Enter)
МЕТОДОЛОГІЧНІ ПОЛОЖЕННЯ ФОРМУВАННЯ ТА ФУНКЦІОНУВАННЯ ФІНАНСОВО-ЕКОНОМІЧНОГО МЕХАНІЗМУ ВОЄННОЇ ПІДТРИМКИ УКРАЇНИ
Абрамова І.В.
Гавриш А.А.
ЗАВАНТАЖИТИ СТАТТЮ
АНОТАЦІЯ
У статті розглянуто теоретико-методологічні положення функціонування фінансово-економічного механі-зму воєнної підтримки України в умовах масштабних викликів, спричинених російсько-українською війною. До-ведено, що мобілізація фінансових ресурсів стала визначальним чинником забезпечення обороноздатності та економічної стійкості держави. Проаналізовано наукові підходи до структурування механізму, який включає фінансові методи, інструменти, важелі, стимули та елементи забезпечення, а також їх класифікацію за на-прямом дії, економічною природою, терміновістю, інноваційністю тощо. Особливу увагу приділено інститу-ційним засадам функціонування, використання бюджетних та позабюджетних джерел фінансування, запрова-дженню нових форм акумулювання коштів, серед яких військові облігації, криптодонати та краудфандинг. Під-креслено значення поєднання традиційних і новітніх інструментів, а також стимулюючих та обмежувальних заходів, включно із санкціями проти держави-агресора. Сформовано висновок, що фінансово-економічний ме-ханізм воєнної підтримки є багаторівневою та динамічною системою, яка трансформується під впливом воєн-них загроз і потребує подальшої адаптації до умов довготривалої війни.
КЛЮЧОВІ СЛОВА
фінансово-економічний механізм, воєнна підтримка, бюджетне фінансування, інноваційні інструменти, військо-ві облігації
ПОСИЛАННЯ
1. Військовий бюджет-2023: на що плануються додаткові мільярди. (2023).
2. Про державний бюджет України на 2023 рік : Закон України від 03.11.2022 р. № 2710-IX. Дата онов-лення: 22.10.2023.
3. Пінькас Г.І. (2008). Обґрунтування та побудова фінансово-економічного механізму державних закупі-вель. Проблеми і перспективи розвитку банківської системи України : зб. наук. праць, № 23. С. 363-377.
4. Крупка М.І. (2001). Фінансово-кредитний механізм інноваційного розвитку економіки України : моно-графія. Львів : ЛНУ ім. І. Франка, 607 с.
5. Артус М.М. (2005). Фінансовий механізм в умовах ринкової економіки. Фінанси України, № 5. С. 55–57.
6. Льовочкін С.В. (2000). Фінансовий механізм макроекономічного регулювання. Фінанси України, № 12. С. 25–33.
7. Опарін В.М. 92002). Фінанси (загальна теорія) : навч. посіб. Київ, 240 с.
8. «Доступні кредити 5–7–9%»: бізнес у зонах високого воєнного ризику отримає довший період пільго-вого кредитування - 5 років. Міністерства економіки України від 29.12.2023 р.
9. War finance in the 21st century: Insights from Ukraine, Syria and beyond. (2015).
10. Федірко Н.В., Гамкрелідзе К.Ю. (2023). Фінансово-економічний механізм урегулювання російсько-українського конфлікту. Бізнесінформ, № 2. С. 46-55.
11. Колін Стівенс (2025). Ціна війни для України: три роки економічної напруги та пошуки фінансування.
12. Марусяк Н.Л. (2021). Фінансовий механізм підприємства та напрями його удосконалення в сучасному економічному середовищі. Економіка та держава, № 12. С. 94-97.
13. NATO’s practical support to Ukraine. (2015).
14. Маршук Л.М., Бурлака М.О. (2022). Фінансова система України в умовах війни. Економіка та суспі-льство, № 44.
15. Відповідальна поведінка бізнесу в часи війни в Україні: дослідження контексту. (2023).
16. Про внесення змін до Податкового кодексу України та деяких інших законодавчих актів України : За-кон України від 31.07.2014 р. № 1621‑VII. Дата оновлення: 01.01.2025.
17. Карповський Д. (2022). Українці зібрали для армії 200 мільйонів гривень з «ковідної тисячі».
18. Бабак А. (2022). Мінцифри запустило офіційний сайт для криптодонатів Aid For Ukraine.