МОЖЛИВОСТІ КОНЦЕПЦІЇ СОЦІАЛЬНО-ВІДПОВІДАЛЬНОГО БІЗНЕСУ У ЗАБЕЗПЕЧЕННІ СТІЙКИХ КОНКУРЕНТНИХ ПЕРЕВАГ

Бєлова Т.Г.
Національний університет харчових технологій
https://orcid.org/0000-0002-5829-8060
Крайнюченко О.Ф.
Національний університет харчових технологій
https://orcid.org/0000-0002-0811-696X
DOI: https://doi.org/10.30838/EP.204.44-47

ЗАВАНТАЖИТИ СТАТТЮ

АНОТАЦІЯ

Стаття присвячена розгляду можливостей використання концепції соціальної відповідальності бізнесу для досягнення конкурентних переваг. Описується зміст концепції соціальної відповідальності, її значення у забез-печенні стійких позицій на ринку. Розглядається сутність конкурентних переваг, їхня необхідність для підпри-ємства, яке хоче виділитися поміж конкурентів, досягти значних результатів своєї виробничо-господарської діяльності. Наводяться можливі приклади конкурентних переваг. Підкреслюється, що вони можуть мати різ-ний характер, але соціальна спрямованість підприємства може допомогти у їхньому формуванні. Пропонуєть-ся у якості джерел забезпечення конкурентних переваг використовувати можливості концепції соціальної від-повідальності. Розглянуто середовище прояву концепції соціальної відповідальності, яке розподілене на внут-рішнє, мікросередовище та макросередовище. Прояв концепції у внутрішньому середовищі стосується відпо-відальності щодо працівників компанії, мікросередовищі – у стосунках із споживачами та іншими елементами мікросередовища, макросередовищі – відповідальності по відношенню до суспільства та партнерів по бізнесу. Наведено взаємозв’язок між соціальною відповідальністю та конкурентними перевагами.

КЛЮЧОВІ СЛОВА

концепції маркетингу, концепція соціально-відповідального маркетингу, соціальна відповідальність, види соці-альної відповідальності, конкурентні переваги, джерело конкурентної переваги

ПОСИЛАННЯ

1. Бобко Л.О., Мазяр А.В. (2019). Проблеми корпоративної соціальної відповідальності в Україні. Ефек-тивна економіка, № 5.
Link: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=7043
2. Бондаренко С.М., Лісовський М.Ю. (2017). Конкурентні переваги – унікальні особливості сучасних підприємств. Науковий вісник Ужгородського національного університету, Вип. 15. Ч. 1. С. 42-45.
Link: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/21816
3. Валінкевич Н.В., Коценко М.С. (2025). Теоретичні аспекти формування конкурентних переваг торго-вельного підприємства. Проблеми сучасних трансформацій. Серія: економіка та управління, № 17.
DOI: https://doi.org/10.54929/2786-5738-2025-17-04-02
4. Куровська Н.О., Недільська Л.В. (2022). Стратегічні напрями розвитку соціальної відповідальності бі-знесу. Бізнес Інформ, № 5. C. 69–74.
DOI: https://doi.org/10.32983/2222-4459-2022-5-69-74
5. Ніколенко В. (2021). Соціально відповідальний бізнес як вимога часу: індивідуальний та організацій-ний виміри. Український соціологічний журнал, № 24. С. 46-56.
DOI: https://doi.org/10.26565/2077-5105-2020-24-05
6. Петровський О.О. (2024). Імперативи концепції соціально-відповідального маркетингу підприємства. Бізнес Інформ, № 2. C. 355–362.
DOI: https://doi.org/10.32983/2222-4459-2024-2-355-362
7. Ремезь Ю.Б. (2021). Роль соціально відповідального маркетингу в діяльності підприємства. Інфрастру-ктура ринку, Вип. 53. С. 79–84.
DOI: https://doi.org/10.32843/infrastruct53-15
8. Сарай Н., Григорук А., Литвин, Л. (2024). Формування конкурентних переваг підприємства на міжна-родному ринку. Трансформаційна економіка, № 06. С. 58-62.
Link: https://transformations.in.ua/index.php/journal/article/view/88
9. Цалко Т.Р., Харченко Т.О., Хондока А.М. (2019). Особливості формування конкурентних переваг на підприємстві. Ефективна економіка, № 9.
Link: http://www.economy.nayka.com.ua/pdf/9_2019/39.pdf