СТРАТЕГІЇ РОЗВИТКУ МАЛОГО ТОРГОВЕЛЬНОГО БІЗНЕСУ В УМОВАХ ВІЙНИ

Шаранов Р.С.
ДВНЗ «Приазовський державний технічний університет»
https://orcid.org/0000-0001-5123-7532
DOI: https://doi.org/10.30838/EP.204.341-347

ЗАВАНТАЖИТИ СТАТТЮ

АНОТАЦІЯ

У статті досліджено стратегії розвитку малого торговельного бізнесу в умовах війни в Україні. Проаналі-зовано основні виклики, зокрема руйнування інфраструктури, зниження купівельної спроможності та ризики ведення діяльності. Зазначено можливості, які відкриває війна для представників бізнесу, серед яких освоєння нових ринків, цифровізація та посилення локальної взаємодії. Розгляд міжнародної практики дозволив виокре-мити ефективні підходи до реагування малого бізнесу на кризові явища. Проведено SWOT-аналіз малого бізнесу, визначено його сильні сторони та потенційні можливості. Запропоновано практичні стратегічні напрями, що сприяють забезпеченню стійкості, гнучкості й трансформації підприємств у кризових умовах. Реалізація цих стратегій дозволить малому бізнесу не лише зберігати життєздатність, а й виявляти нові можливості для зростання в умовах нестабільності.

КЛЮЧОВІ СЛОВА

малий бізнес, торговельне підприємство, стратегія, антикризове управління, війна

ПОСИЛАННЯ

1. Падерін, І.Д., Горященко, Ю.Г., Новак, Є.Є. (2017). Стратегічне управління на підприємствах малого та середнього бізнесу. Економічний вісник Донбасу, № 2. С. 163–167.
Link: https://nasplib.isofts.kiev.ua/handle/123456789/123497
2. Падерін, І.Д., Новак, Є.Є. (2015). Аналіз впливу зовнішніх та внутрішніх факторів на стратегії підприємств малого та середнього бізнесу. Економічний вісник Донбасу, № 3. С. 135–140.
DOI: https://doi.org/10.20998/2519-4461.2021.2.43
4. Кузнєцова, К., Завадських, А. (2021). Особливості формування стратегій малих торговельних підприємств. III наук.-практ. конференція «Прагматизм у підготовці майбутніх підприємців», (Мелітополь, 20.05.2021), С. 85–89.
Link: http://feb.tsatu.edu.ua/wp-content/uploads/2021/06/2-Pedchenko-G-Pedchenko-E-Pragmatizm-2021.pdf
5. Лихачевська, А. (2020). Обґрунтування типу конкурентної стратегії торгівельного підприємства. Молодий вчений, № 12(88). С. 146–149.
DOI: https://doi.org/10.32839/2304-5809/2020-12-88-30
6. Кудирко, Л.П., Севрук, І.М. (2016). Маркетингові стратегії європейських роздрібних торговельних мереж в Україні. Економічний часопис-XXI, № 158. С. 43–48.
Link: http://nbuv.gov.ua/UJRN/ecchado_2016_158_11
7. Семикіна, М.В., Запірченко, Л.Д., Дмитришин, Б.В., Нісфоян, С.С. (2025). Адаптація торговельного та ресторанного бізнесу до глобальних викликів: інструменти діагностики, логістичні стратегії, електронна комерція. Вісник НТУ «ХПІ». Економічні науки, № 1. С. 16–26.
DOI: https://doi.org/10.20998/2519-4461.2025.1.16
8. Державна служба статистики України.
Link: https://www.ukrstat.gov.ua
9. Sharanov, R., Khadzhynova, O., & Kapranova, L. (2024). An analysis of the current state and development challenges of retail and wholesale businesses in Ukraine. Proceedings of the International Scientific Conferenc «Problems and Challenges Facing the Economic Science and Education in the XXI Century» (Svishtov, 22 November 2024), Pp. 456–461. ISBN 978-954-23-2522-2.
10. Andreas, P. (2008). Blue Helmets and Black Markets: The Business of Survival in the Siege of Sarajevo. Ithaca, NY: Cornell University Press.
11. Jessica Lawson & Hussam Al Saleh (2021). Women uniting to grow and sell food in Syria declare: «We are the difference». World Food Programme website.
Link: https://www.wfp.org/stories/we-are-difference-women-entrepreneurs-syria-unite-grow-and-sell-food
12. Shula Mathless. (2023). How Israeli businesses are shifting to support the war. Times of Israel website.
Link: https://blogs.timesofisrael.com/how-israeli-businesses-are-shifting-to-support-the-war/?utm_source=chatgpt.com
13. Шаранов Р. (2025). Антикризові стратегії управління бізнесом у воєнних умовах. Підприємництво та інновації, № 34. С. 226–230.
DOI: https://doi.org/10.32782/2415-3583/34.36