ДОСВІД ЄС ЩОДО ВПРОВАДЖЕННЯ ПОЛІТИКИ ЗЕЛЕНОГО ЕКОНОМІЧНОГО ЗРОСТАННЯ НА РЕГІОНАЛЬНОМУ РІВНІ

Чала В.С.
Український державний університет науки і технологій
https://orcid.org/0000-0002-2233-2335
Якуб С.В.
Український державний університет науки і технологій
DOI: https://doi.org/10.30838/EP.205.298-304

ЗАВАНТАЖИТИ СТАТТЮ

АНОТАЦІЯ

Статтю присвячено дослідженню досвіду Європейського Союзу у впровадженні політики зеленого еконо-мічного зростання на регіональному рівні та можливостям його використання в Україні. У центрі аналізу – поєднання нормативно-фінансової архітектури ЄС (Європейський фонд регіонального розвитку, Когезійний фонд, Фонд справедливого переходу, програма REPowerEU) з інструментально-управлінською логікою (страте-гії смарт-спеціалізації S3/S4, кластерні ініціативи, місійний підхід). Показано, що ефективність зелених тран-сформацій визначається не лише обсягами фінансування, а й здатністю регіонів інтегрувати ресурси у власні стратегії розвитку.
Розглянуто чотири типи регіональних моделей: соціально орієнтовану (вугільні регіони Польщі, Греції, Іспа-нії), інноваційно-промислову (Емілія-Романья з акцентом на циркулярну економіку), ресурсно-біоекономічну (Пів-нічна Карелія, Фінляндія) та місійно-лідерську (регіони Швеції та Данії). Проаналізовано систему моніторингу та індикаторів, що охоплюють зайнятість, перекваліфікацію, частку відновлюваних джерел енергії, розвиток кластерів і динаміку приватних інвестицій. Визначено ключові ризики: затримки з підготовкою планів справед-ливого переходу, нерівність у доступі до ресурсів, конфлікт між екологічними та соціальними цілями, фрагме-нтація інструментів, слабка участь бізнесу й громад.
На основі досвіду ЄС сформульовано уроки для України: розробка регіональних «дорожніх карт» відновлен-ня, інтеграція принципів смарт-спеціалізації, поєднання грантових і кредитних механізмів, створення регіона-льних обсерваторій для моніторингу, забезпечення балансу між екологічними та соціальними завданнями. Об-ґрунтовано, що зелений перехід може стати для України не лише екологічним, а й соціально-економічним прое-ктом відновлення, що сприятиме інтеграції до європейського простору.

КЛЮЧОВІ СЛОВА

cталий розвиток, зелене економічне зростання; Європейський Союз; регіональна політика; фонди згуртовано-сті; Фонд справедливого переходу; REPowerEU; смарт-спеціалізація; циркулярна економіка; біоекономіка; ре-гіональні стратегії; Україна; повоєнне відновлення.

ПОСИЛАННЯ

1. Regulation (EU) 2021/1058 of the European Parliament and of the Council of 24 June 2021 on the European Regional Development Fund and on the Cohesion Fund. Official Journal of the EU, L 231, 30.6.2021.
Link: https://eur-lex.europa.eu/eli/reg/2021/1058/oj/eng
2. EUR-Lex. European Regional Development Fund (ERDF) and Cohesion Fund (CF) 2021–2027. Summary.
Link: https://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/?uri=LEGISSUM%3A4390410
3. Regulation (EU) 2021/1056 of the European Parliament and of the Council of 24 June 2021 establishing the Just Transition Fund. Official Journal of the EU, L 231, 30.6.2021.
Link: https://eur-lex.europa.eu/eli/reg/2021/1056/oj/eng
4. European Commission. REPowerEU Plan. Brussels: COM(2022)230 final, 18.5.2022.
Link: https://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/?uri=COM%3A2022%3A230%3AFIN
5. European Commission. REPowerEU: three years on. Brussels: Publications Office of the EU, 2025.
Link: https://commission.europa.eu/repowereu-3-years-on
6. Reid A., Steward F., Miedzinski M., Aligning smart specialisation with transformative innovation policy. Lessons for implementing challenge-led missions in smart specialisation, Publications Office of the European Union, Luxembourg, 2023,
DOI: https://doi.org/10.2760/359295, JRC134466
7. European Commission. Just Transition Platform Case study: Regional observatory of the transition process in Silesia (ROPT).
Link: https://ec.europa.eu/commission/presscorner/detail/en/ip_22_7413
8. European Commission. The transition towards a greener future of Western Macedonia is the first project supported by the European Union’s Public Sector Loan Facility.
Link: https://cinea.ec.europa.eu/news-events/news/transition-towards-greener-future-western-macedonia-first-project-supported-european-unions-public-2023-11-07_en
9. European Commission. Just Transition Programme Spain 2021–2027.
Link: https://ec.europa.eu/regional_policy/in-your-country/programmes/2021-2027/es/2021es16jtpr001_en
10. Harding R., Nauwelaers C., Cohen C., Seigneur I. Fostering the Green Transition through Smart Specialisation. Brussels: European Commission, 2021. Р. 59–62.
Link: https://publications.jrc.ec.europa.eu/repository/bitstream/JRC123169/JRC123169_01.pdf
11. Interreg Europe. North Karelian Smart Forest Bioeconomy Strategy. 2020.
Link: https://projects2014-2020.interregeurope.eu/fileadmin/user_upload/tx_tevprojects/library/file_1539767691.pdf
12. Moodie J., Tapia C., Löfving L., Gassen N.S., Cedergren E. Towards a Territorially Just Climate Transition—Assessing the Swedish EU Territorial Just Transition Plan Development Process. Sustainability 2021, 13, 7505.
DOI: https://doi.org/10.3390/su13137505
13. Foray D. Smart Specialisation Strategies need to enter a third historical phase to promote truly sustainable development in regional. JRC Working Paper Series For a Fair, Innovative and Sustainable Economy. 06/2025. Seville: European Commission, 2025. JRC142617.
Link: https://publications.jrc.ec.europa.eu/repository/bitstream/JRC142617/JRC142617_01.pdf
14. Gianelle C., Kyriakou D., Cohen C. and Przeor M. (eds). Implementing Smart Specialisation: A Handbook. Brussels: European Commission, 2016. EUR 28053 EN,
DOI: https://doi.org/10.2791/610394