«ЗЕЛЕНІ» ТРАНСПОРТНІ КОРИДОРИ: СТРАТЕГІЯ СТАЛОГО ЕКСПОРТУ УКРАЇНСЬКОГО ЗЕРНА

Седікова І.О.
Одеський національний технологічний університет
https://orcid.org/0000-0001-5684-6927
Дроздова В.А.
Одеський національний технологічний університет
https://orcid.org/0000-0003-3143-1869
DOI: https://doi.org/10.30838/EP.205.231-236

ЗАВАНТАЖИТИ СТАТТЮ

АНОТАЦІЯ

У статті досліджено концепцію «зелених» транспортних коридорів як інструменту забезпечення сталого та екологічно орієнтованого експорту зернової продукції України. Актуальність теми обумовлена поєднанням геополітичних, екологічних та економічних факторів: блокадою чорноморських портів, необхідністю відповідності вимогам Європейського зеленого курсу та забезпеченням стабільних поставок українського зерна на світові ринки.
Проаналізовано сучасний стан логістичних маршрутів, що виникли внаслідок воєнних дій, зокрема мульти-модальні перевезення через Дунайські порти, Польщу та Румунію. Запропоновано модель «зеленого» транспортного коридору, яка поєднує мультимодальність, цифровізацію та екологічні інновації. Окреслено ключові напрями реалізації концепції, зокрема, оптимізацію митних та санітарних процедур шляхом перенесення контролю до країн-призначення; фінансову підтримку з боку ЄС для компенсації додаткових витрат перевізників; інтеграцію української транспортної системи до транс’європейської мережі TEN-T. Наведено приклади успішних «зелених» коридорів у ЄС та можливості їх адаптації для України. Підкреслено роль державно-приватного партнерства та інвестицій у модернізацію інфраструктури.
Зазначено, що запровадження «зелених» транспортних коридорів є стратегічним кроком для підвищення конкурентоспроможності українського аграрного експорту, відповідності європейським стандартам сталої логістики та забезпечення глобальної продовольчої безпеки. Перспективи подальших досліджень включають моделювання оптимальних маршрутів, оцінку економічного ефекту та впровадження цифрових рішень для моніторингу вантажопотоків.

КЛЮЧОВІ СЛОВА

«зелена» логістика, транспортні коридори, експорт, зерно, мультимодальні перевезення, Європейський зелений курс.

ПОСИЛАННЯ

1. European Commission. Solidarity Lanes – EU-Ukraine export and import facilitation. Brussels: EU.
Link: https://surl.lu/ttzjna
2. McKinnon, A. (2018). Decarbonizing Logistics: Distributing Goods in a Low Carbon World. London: Kogan Page.
Link: https://www.koganpage.com/logistics-supplychain-operations/decarbonising-logistics-9780749483807
3. Trade and Development Report. (2023). Geneva: United Nations. UNCTAD.
Link: https://surl.li/ftdhxz
4. Li, J., Jing, K., Khimich, M., & Shen, L. (2023). Optimization of green containerized grain supply chain transportation problem in Ukraine considering disruption scenarios. Sustainability, No. 15(9). 7620.
DOI: https://doi.org/10.3390/su15097620
5. Waller, S.T., Qurashi, M., & Sotnikova, A. (2023). Analyzing and modeling network travel patterns during the Ukraine invasion using crowd-sourced pervasive traffic data. Transportation Research Part C: Emerging Technologies, No. 151. 103992.
DOI: https://doi.org/10.48550/arXiv.2208.04297
6. Зрибнєва І.П. (2024). Аналіз впливу міжнародних логістичних коридорів на розвиток транспортної інфраструктури України. Актуальні питання економічних наук, Вип. 5. С. 10-24.
DOI: https://doi.org/10.5281/zenodo.14035809
7. Кушнір Л., Гречанюк Р., Сербул-Великий І. (2022). Перспективи використання та розвитку міжнародних транспортних коридорів як елемент підвищення логістичної привабливості України. Економіка та суспільство, Вип. 45. С. 45-57.
DOI: https://doi.org/10.32782/2524-0072/2022-45-79
8. Зеленько Ю.В., Черкудінов В.Є., Левицька С.І. (2023). Концепція екологізації мультимодальних перевезень. Транспортні системи та технології перевезень, № 24. С. 58-62.
DOI: https://doi.org/10.15802/tstt2022/272065
9. Скупейко В.В., Завальницька Н.Б., Струк, Н.Р. (2022). «Зелена» логістика: понятійний апарат. Науковий вісник Полтавського університету економіки і торгівлі. Серія «Економічні науки», № 1(105). С. 169-174.
DOI: https://doi.org/10.37734/2409-6873-2022-1-21
10. Соколова О. (2021). Мультимодальні контейнерні перевезення вантажів як інструмент сталого розвитку транспортної системи України. Наукоємні технології, Т. 3. № 51. С. 292-304.
DOI: https://doi.org/10.18372/2310-5461.51.16000
11. United Nations General Assembly. (2015, September 25). Transforming our world: the 2030 Agenda for Sustainable Development (Resolution A/RES/70/1). United Nations.
Link: https://surli.cc/bvrwib
12. Ecosystem services and Green Infrastructure. European Commission.
Link: https://ec.europa.eu/environment/nature/ecosystems/index_en.htm
13. Екодія. Європейський зелений курс (EU Green Deal).
Link: https://surl.li/oscvqf
14. Аграрії просять Єврокомісію створити «зелені коридори» для експорту українського зерна. (2023). Ukrinform.
Link: https://surl.li/xlakkc
15. Для українського зерна просять «зелені коридори» по Європі (2023). Agroportal.
Link: https://agroportal.ua/news/ukraina/dlya-ukrajinskogo-zerna-prosyat-zeleni-koridori-po-yevropi
16. Врожай зернових культур у 2025 році буде на рівні 56 млн т, олійних – 21 млн т, – прогноз. (2025).
Link: https://surl.li/ygmiek
17. У 2024 році частка експорту в залізничних вантажних перевезеннях зросла до 48 %. (2025).
Link: https://surl.lu/gnukjx