КОНСАЛТИНГ ЯК ІНСТРУМЕНТ ПІДВИЩЕННЯ КОНКУРЕНТОСПРОМОЖНОСТІ ПІДПРИЄМСТВ У ГЛОБАЛЬНІЙ ЕКОНОМІЦІ

Коваленко А.Г.
Київський національний економічний університет ім. Вадима Гетьмана
https://orcid.org/0009-0003-1421-8270
DOI: https://doi.org/10.30838/EP.206.98-103

ЗАВАНТАЖИТИ СТАТТЮ

АНОТАЦІЯ

У статті розглянуто консалтинг як важливий інструмент формування конкурентних переваг підприємств у сучасній глобальній економіці. Визначено його сутність, специфіку та функціональне значення як особливого виду інтелектуальної діяльності, спрямованої на підвищення ефективності управлінських рішень, оптимізацію витрат і посилення інноваційного потенціалу компаній. Проаналізовано сучасні тенденції розвитку глобального ринку консалтингу, що протягом останнього десятиліття демонструє стабільне зростання обсягів та охоплення, зокрема завдяки домінуванню провідних транснаціональних компаній «великої четвірки». Узагальнено практичний вплив консалтингових послуг на ключові показники діяльності підприємств: зменшення витрат, прискорення виходу нових продуктів, розширення ринків збуту, підвищення маржинальності та капіталізації. Особливу увагу приділено прикладам інтеграції консалтингових практик у діяльність провідних корпорацій світу та українських компаній аграрного й ІТ-сектору, які підтверджують багатовимірний ефект від їх застосування. Показано, що національний ринок консалтингу перебуває у стадії становлення, проте вже відображає позитивну динаміку попиту та інтеграцію в міжнародне бізнес-середовище. Зроблено висновок, що консалтинг трансформується з допоміжної функції у стратегічний ресурс, який визначально впливає на конкурентоспроможність підприємств і водночас слугує каталізатором модернізації національної економіки та її інтеграції у глобальні процеси.

КЛЮЧОВІ СЛОВА

консалтинг, конкурентоспроможність підприємств, глобальна економіка, управлінські рішення, оптимізація витрат, інноваційний потенціал, ринок консалтингу, транснаціональні компанії.

ПОСИЛАННЯ

1. Kubr, M. (2002). Management consulting: A guide to the profession. 4th ed. Geneva : International Labour Office, No. 17(2). Pp. 196-198.
DOI: https://doi.org/10.1108/09513550410523304
2. Schein, E.H. (1999). Process consultation revisited - Building the helping relationship. Reading, MA : Addison-Wesley, 336 p.
Link: https://share.google/9KK0AL45kjClKQ5sP
3. Christensen, C.M., Wang, D., & Van Bever, D. (2013). Consulting on the cusp of disruption. Harvard Business Review, Vol. 91. No. 10. Pp. 106–114.
Link: https://surl.lu/wzemhd
4. McKenna, C.D. (2006). The world’s newest profession: Management consulting in the twentieth century. Cambridge : Cambridge University Press, 350 p.
Link: https://share.google/61q0LTgHyVSaNnlB7
5. Canback, S. (1998). The logic of management consulting. Journal of Management Consulting, Vol. 10. No. 2. Pp. 3–11.
Link: https://papers.ssrn.com/sol3/papers.cfm?abstract_id=1276066
6. Deloitte 2023 global human capital trends: Navigating the new world of work. Deloitte Insights, 2023.
Link: https://surl.lu/zbykoh
7. OECD SME and entrepreneurship outlook 2021. (2021). Paris : OECD Publishing.
DOI: https://doi.org/10.1787/97a5bbfe-en
8. Храпкін В.В., Яцина Ю.О. (2022). Формування ринку консалтингових послуг в Україні. Держава та регіони. Серія: Економіка та підприємництво, № 3 (126). С. 45-52.
DOI: https://doi.org/10.32782/1814-1161/2022-3-7
9. Рейкін В.С., Макара О.В. (2020). Консалтинг в Україні: оцінка стану та тенденції розвитку. Інфраструктура ринку, Вип. 39. С. 97-101.
Link: http://nbuv.gov.ua/UJRN/ifrctr_2020_39_18
10. Копитко М.І., Верескля М.Р., Групська Х.А. (2021). Тенденції і виклики у сфері консалтингу та менеджменту. Соціально-правові студії, Вип. 2(12). С. 151-159.
DOI: https://doi.org/10.32518/2617-4162-2021-2-151-159
11. The global consulting market 2015–2024. Source Global Research. London : Source Information Services Ltd., 2024. 48 p.
12. Management consulting – Market size worldwide 2011–2024. Statista Research Department, 2024.
Link: https://surl.li/moioce
13. Market trends: The future of consulting services 2023–2027. Stamford: Gartner Research, 2023. 36 p.
14. Value in motion. PwC Report. (2025). PwC.
Link: https://www.pwc.com
15. EY global environment strategy. Ernst & Young Global Report. (2024). EY.
Link: https://www.ey.com
16. KPMG CEO outlook 2024. Amsterdam: KPMG International. (2024). KPMG.
Link: https://home.kpmg