УПРАВЛІННЯ ПЕРСОНАЛОМ ПІДПРИЄМСТВ СФЕРИ ГОСТИННОСТІ В УМОВАХ НЕЗБАЛАНСОВАНОСТІ РИНКУ ПРАЦІ У КОНТЕКСТІ ВИКОРИСТАННЯ КОМПЕТЕНТНІСНОГО ПІДХОДУ ТА ПРИНЦИПІВ ЦИРКУЛЯРНОЇ ЕКОНОМІКИ

Холодницька А.В.
Національний університет «Чернігівська політехніка»
https://orcid.org/0000-0001-5563-3591
Кичко І.І.
Національний університет «Чернігівська політехніка»
http://orcid.org/ 0000-0002-1110-4177
Пшенна І.В.
Національний університет «Чернігівська політехніка»
https://orcid.org/0009-0002-1600-0534
DOI: https://doi.org/10.30838/EP.206.332-338

ЗАВАНТАЖИТИ СТАТТЮ

АНОТАЦІЯ

У статті доведена необхідність підвищення ефективності управління персоналом сфери гостинності на основі більш активного використання компетентнісного підходу та принципів циркулярної економіки в систему менеджменту.
Оцінені показники ринку праці України щодо кількості вакансій та чисельності безробітних в сфері гостинності та в цілому за видами економічної діяльності. Для зацікавленості у працевлаштуванні у сфері гостинності пропонується переглянути існуючі підходи до управління персоналом, а також очікування користувачів послуг, можливості автоматизації сервісів. Доведена доцільність переходу до компетентнісного управління та його роль в управлінні персоналом.
Для розвитку сфери гостинності запропоновано вивчати світові циркулярні бізнес-моделі та адаптувати їх до реалій України, враховуючи соціально-економічні ефекти, ризики від їх впровадження та вплив на управління персоналом.

КЛЮЧОВІ СЛОВА

управління персоналом, сфера гостинності, ринок праці, компетенції, цифровізація, менеджмент сервісу, бізнес-моделі, циркулярна економіка.

ПОСИЛАННЯ

1. Банєва І.О., Величко О.В. (2022). Перспективи післявоєнного відновлення готельно-ресторанної галузі в Україні. Інфраструктура ринку, № 67. С. 46-50. URL: https://surl.li/zpgobh
DOI: https://doi.org/10.32843/infrastruct67-8
2. Державна служба зайнятості України.
Link: https://dcz.gov.ua/stat/statfile
3. Кичко І.І., Гайова Д.В. (2021). Перспективи використання системи оцінювання персоналу підприємств. готельного бізнесу за критеріями компетентності та особистого внеску. Ефективна економіка, № 3.
DOI: https://doi.org/10.32702/2307-2105-2021.3.7
4. Кудла Н.Є., Миронов Ю.Б. (2023). Компетенції – чинник управління персоналом у готельному бізнесі. Індустрія туризму і гостинності в Центральній та Східній Європі, № 9. С. 45-57.
DOI: https://doi.org/10.32782/tourismhospcee-9-6
5. Кичко І.І., Холодницька А.В. (2021). Мотиваційний імператив реалізації управлінських компетенцій та збалансування ринку праці в Україні. Проблеми і перспективи економіки та управління, № 1(25). С. 7-14.
DOI: https://doi.org/10.25140/2411-5215-2021-1(25)-7-14 URL: http://ppeu.stu.cn.ua/article/view/235938/234287
6. Литвин О.В., Кирилюк І.М., Барвінок Н.В. (2025). Удосконалення управлінського механізму підприємств індустрії гостинності для забезпечення конкурентоспроможності в умовах війни. Актуальні питання економічних наук, № 7.
DOI: https://doi.org/10.5281/zenodo.14766985
7. Майстренко О., Васюк В. (2025). Компетентнісний підхід в управлінні персоналом як ключ до ефективного розвитку організації в умовах сучасних викликів. Економіка та суспільство, № 76.
DOI: https://doi.org/10.32782/2524-0072/2025-76-57
8. Рябенька М.О., Постова В.В. (2024). Сучасні аспекти управління в закладах готельного та ресторанного бізнесу. Проблеми сучасних трансформацій. Серія: економіка та управління, № 13.
DOI: https://doi.org/10.54929/2786-5738-2024-13-12-01
9. Самодай В., Рибальченко С., Орищенко Є. (2022). Антикризове управління готельним підприємством в умовах війни. Економіка та суспільство, № 44.
DOI: https://doi.org/10.32782/2524-0072/2022-44-35
10. Сусіденко В.Т., Підлипний Ю.В., Гуштан Т.В., Каганець‐Гаврилко Л.П. (2025). Роль інформаційних технологій в готельно‐ресторанному бізнесі. Академічні візії, № 42.
DOI: https://doi.org/10.5281/zenodo.15306391
11. Холодницька А., Пшенна І. (2025). Інвестиційні пріоритети для сталого розвитку сфери гостинності в Україні. Економіка та суспільство, № 75.
DOI: https://doi.org/10.32782/2524-0072/2025-75-75