КРОС-КУЛЬТУРНИЙ МЕНЕДЖМЕНТ ЦИФРОВИХ КОМАНД НА ПРИКЛАДІ E-SPORT ПРАКТИК

Крупський О.П.
Дніпровський національний університет ім. Олеся Гончара
https://orcid.org/0000-0002-1086-9274
Стасюк Ю.М.
Дніпровський національний університет ім. Олеся Гончара
https://orcid.org/0000-0001-6644-8658
Кобченко А.А.
Дніпровський національний університет ім. Олеся Гончара
https://orcid.org/0000-0002-5095-6815
DOI: https://doi.org/10.30838/EP.207.3-12

ЗАВАНТАЖИТИ СТАТТЮ

АНОТАЦІЯ

У статті досліджено особливості крос-культурного менеджменту цифрових команд на прикладі кіберспортивного середовища, зокрема гри League of Legends. Обґрунтовано специфіку комунікаційних процесів у мультикультурних e-sport командах, де висока динаміка, обмежений час на прийняття рішень та віртуальний формат взаємодії зумовлюють необхідність адаптивних управлінських моделей. Визначено ключові чинники ефективної взаємодії: культурну дистанцію, стилі зворотного зв’язку, роль лідерства, темп комунікації, рівень цифрової компетентності учасників та ситуативні патерни поведінки. Розроблено адаптивну модель управління, що поєднує класичні комунікаційні теорії з параметрами цифрового середовища та культурної різноманітності. Показано, що ефективне керівництво у мультикультурних командах ґрунтується на гнучкості лідера, здатності до міжкультурної інтерпретації сигналів, забезпеченні прозорості інформаційних потоків і стандартизації комунікаційних протоколів. Зроблено висновок, що практики кіберспорту можуть бути застосовані у ширших сферах – ІТ-проєктах, цифровій освіті, міжнародних волонтерських мережах та креативних індустріях, що підвищує практичну цінність дослідження.

КЛЮЧОВІ СЛОВА

цифрові команди, комунікаційний менеджмент, кіберспорт, League of Legends, трансакційна модель, ситуативна комунікація, командна взаємодія, інформаційні потоки, віртуальні команди

ПОСИЛАННЯ

1. Lin S., Xu Z., & Xie Z. (2023). Cultural diversity in semi-virtual teams: A multicultural esports team study. Journal of International Business Studies, Vol. 54. No. 4. Pp. 718–730.
DOI: https://doi.org/10.1057/s41267-023-00611-4
2. Makhmudova, A. (2025). Cross-cultural leadership and remote team management in international business. Успіхи і досягнення у науці. Серія «Економіка», № 1(1). С. 478-488.
DOI: https://doi.org/10.52058/3041-1254-2024-1(1)-478-488
3. Baptista, N. (2022). The management of cross-cultural virtual teams. European Journal of Human Resource Management Studies, Vol. 6, No. 1. Pp. 159-173.
DOI: https://doi.org/10.46827/ejhrms.v6i1.1364
4. Agrawal, A., Gupta, S., & Swettenham, L. (2024). Same Game, Many Cultures: A Multicultural Reflection on a Trainee’s Intervention Work with a Professional Esports Team. Case Studies in Sport and Exercise Psychology, Vol. 8. Iss. S1. Pp. S1-36–S1-45.
DOI: https://doi.org/10.1123/cssep.2023-0032
5. Крупський, О.П., Стасюк, Ю.М. (2010). Формування інформаційної компетентності майбутнього менеджера-економіста в сучасному освітньому просторі.
Link: https://philarchive.org/archive/KRU-20
6. Крупський, О., Стасюк, Ю., Левенець, А. (2023). Особливості управління ігровими спільнотами на прикладі Minecraft кланів. Вісник Харківського національного університету ім. В.Н. Каразіна. Серія «Економічна», № 105. C. 44-56.
DOI: https://doi.org/10.26565/2311-2379-2023-105-05
7. Pfaff, Y.M., Wohlleber, A.J., Münch, C., Küffner, C., & Hartmann, E. (2023). How digital transformation impacts organizational culture – A multi-hierarchical perspective on the manufacturing sector. Computers & Industrial Engineering, Vol. 183.
DOI: https://doi.org/10.1016/j.cie.2023.109432
8. Yoshino, T., & Maximilian, G. (2024). Navigating Through Cross-Cultural Business Communication Challenges and Opportunities in the Digital Age: Understanding the Impact of Rapid Digital Transformation on Foreign Enterprises’ Partnerships with Japanese Businesses. Journal of Osaka University of Economics, Vol. 75. No. 2. Pp. 79–88.
DOI: https://doi.org/10.24644/keidaironshu.75.2_79
9. Tigre, F.B., Henriques, P.L., & Curado, C. (2024). The Digital Leadership Emerging Construct: a Multi-Method Approach. Management Review Quarterly, Vol. 75. No. 1. Pp. 789–836.
DOI: https://doi.org/10.1007/s11301-023-00395-9
10. Тесленко Т.В. (2021). Інформаційна (цифрова) економіка як чинник конкурентоспроможності в умовах адаптації до змін. Humanities Studies, № 8(85). С. 57–69.
DOI: https://doi.org/10.26661/hst-2021-8-85-06
11. Looks, H., Fangmann, J., Thomaschewski, J., Escalona, M.-J., & Schön, E.-M. (2024). Towards improving agility in public administration. Software Quality Journal, Vol. 32. No. 1. Pp. 283–311.
DOI: https://doi.org/10.1007/s11219-023-09657-x
12. Hayati, D., & Sinha, S. (2024). Decoding Silence in Digital Cross-Cultural Communication: Overcoming Misunderstandings in Global Teams. Language, Technology, and Social Media, Vol. 2. No. 2. Pp. 128–144.
DOI: https://doi.org/10.70211/ltsm.v2i2.60
13. Berzosa, A., Ganguly, A., & Balusamy, B. (2024). Exploring the Impact of Competencies, Leadership Styles, and Cultural Context on Organizational Performance: A Case Study of Esports Organizations. In: Artificial Intelligence, Digitalization and Regulation. Cham: Springer, Pp. 579–601.
DOI: https://doi.org/10.1007/978-3-031-67531-7_47
14. Крупський О.П., Стасюк Ю.М., Кобченко А.А. (2025). Комунікаційні моделі у менеджменті цифрових команд на прикладі кіберспорту. Ефективна економіка, № 6.
DOI: http://doi.org/10.32702/2307-2105.2025.6.69
15. Brandl, J., & Neyer, A. (2009). Applying cognitive adjustment theory to cross‐cultural training for global virtual teams. Human Resource Management, Vol. 48. No. 3. Pp. 341–353.
DOI: https://doi.org/10.1002/hrm.20284
16. Охота В.І., Суслов П.В. (2024). Роль крос-культурної комунікації в управлінні міжнародними командами в умовах цифровізованого суспільства. Інноваційна економіка, № 2. С. 204–210.
DOI: https://doi.org/10.37332/2309-1533.2024.2.26
17. House, R.J., Hanges, P.J., Javidan, M., Dorfman, P.W., & Gupta, V. (eds.). (2004). Culture, Leadership, and Organizations: The GLOBE Study of 62 Societies. Thousand Oaks: Sage Publications, 848 p.
18. Caldeira, A.J., Maharjan, S., Majumdar, S., & Pournaras, E. (2025). Collective Intelligence Outperforms Individual Talent: A Case Study in League of Legends. arXiv preprint.
DOI: https://doi.org/10.48550/arXiv.2506.02706
19. Mora-Cantallops, M., & Sicilia, M.Á. (2019). Team efficiency and network structure: The case of professional League of Legends. Social Networks, Vol. 58. Pp. 105–115.
DOI: https://doi.org/10.1016/j.socnet.2019.03.004
20. Lewis, R.D. (2018). When cultures collide: Leading across cultures. 4th ed. Nicholas Brealey Publishing,
Link: https://surl.li/znxywy
21. Šajinović, N., & Bodroža, B. (2024). Psychological traits of League of Legends players who prefer different positions and roles in the game. Primenjena psihologija, Vol. 17. No. 4. Pp. 551–576.
DOI: https://doi.org/10.19090/pp.v17i4.2535
22. Mahadevan, J., & Steinmann, J. Cultural intelligence and COVID-induced virtual teams: Towards a conceptual framework for cross-cultural management studies. International Journal of Cross Cultural Management, Vol. 23. No. 2. Pp. 317–337.
DOI: https://doi.org/10.1177/14705958231188621
23. Hofstede, G. (2001). Culture's Consequences: Comparing Values, Behaviors, Institutions and Organizations across Nations. 2nd ed. Thousand Oaks: Sage Publications.
DOI: https://doi.org/10.1016/S0005-7967(02)00184-5