ВИКЛИКИ ДЛЯ ГЛОБАЛЬНОЇ НЕРІВНОСТІ ВІД РОЗБУДОВИ НОВОГО ЦИФРОВОГО СЕРЕДОВИЩА ВЕЛИКИМИ ТЕХНОЛОГІЧНИМИ КОМПАНІЯМИ

Олійник К.Д.
Маріупольський державний університет
https://orcid.org/0009-0007-6413-7259
DOI: https://doi.org/10.30838/EP.199.76-85

ЗАВАНТАЖИТИ СТАТТЮ

АНОТАЦІЯ

Мета дослідження полягає в ідентифікації форм становлення нової цифрової нерівності шляхом виокремлення специфічних рис розбудови нового цифрового середовища великими технологічними компаніями в умовах глобальних трансформацій. У статті стверджується, що традиційна конкуренція в цифровій економіці трансформується у цифрову гіперконкуренцію, прояви якої залежать від моделей цифрового інформаційного посередництва та цифрових бізнес-моделей, що передбачають розбудову цифрових платформ або цифрових еко-систем. Цифрові платформи визнано новими «рантьє», які отримують доходи за рахунок контролю над даними та технологіями. Екосистеми великих технологічних компаній ідентифіковано як важливі потужні техніко-економічні майданчики, що продукують нові форми отримання цифрової ренти. Виокремлено чотири форми цифрової нерівності: цифрова нерівність як наслідок накопичення анклавної ренти, створеної за допомогою контролю екосистем; цифрова нерівність як наслідок накопичення очікуваної монопольної ренти, створеної за допомогою перформативного виконання майбутніх наративів; цифрова нерівність як наслідок накопичення ренти залучення, створеної за допомогою рейтингів та метрик, які розрізняють користувачів за їх залученням до цифрових послуг та продуктів; цифрова нерівність як наслідок накопичення ренти рефлексивності, отриманої шляхом експлуатації правил та норм екосистеми. Визначено механізми перерозподілу доходів (вилучення даних; цифрові «огорожі»; конвергенція капіталу), що використовуються цифровими платформами.

КЛЮЧОВІ СЛОВА

цифрова трансформація, цифровий розвиток, цифрова економіка, гіперконкуренція, бізнес-моделі, екосистема, платформа, диджиталізація, фінансіалізвція, цифрова нерівність, цифрова рента, цифрове домінування, конкурентна політика, регулювання, економічна модель

ПОСИЛАННЯ

1. Булатова, О. В., Резнікова, Н. В., & Іващенко, О. А. (2023). Цифровий розрив чи цифрова нерівність? Нові виміри глобальних асиметрій соціально-економічного розвитку в умовах техноглобалізму. Вісник Маріупольського державного університету. Серія: Економіка, 25, 45–57
DOI: https://doi.org/10.34079/2226-2822-2023-13-25-45-57
2. Булатова, О., Панченко, В., & Іващенко, О. (2023). Мегатренди міжнародного економічного розвитку і виклики економічній безпеці: потенціал управління політикою стійкості та протидії ризикам. Modeling the development of the economic systems, 2, 215–222
DOI: https://doi.org/10.31891/mdes/2023-8-29
3. Краус, К. М., Краус, Н. М., & Штепа, О. В. (2021). Індустрія Х.0 і Індустрія 4.0 в умовах цифрової трансформації та інноваційної стратегії розвитку національної економіки. Ефективна економіка, 5.
DOI: https://doi.org/10.32702/2307-2105-2021.5.91
4. Отенко, І., & Птащенко, О. (2020). Тенденції розвитку високотехнологічної сфери в умовах глобалізації. Вісник Тернопільського національного економічного університету, 4, 65–76
DOI: https://doi.org/10.35774/visnyk2020.04.065
5. Птащенко, О., Пастушенко, А., Імнадзе, І., & Солдатова, А. (2021). Тенденції розвитку глобальних ринків в умовах цифровізації. Вісник Східно-українського національного університету ім. В. Даля, 6(270), 125–128
DOI: https://doi.org/10.33216/1998-7927-2021-270-6-125-128
6. Птащенко, О., Резнікова, Н., & Іващенко, О. (2023). Міжнародні стратегічні альянси в умовах цифрових трансформацій і розвитку ринку даних. Європейський науковий журнал економічних та фінансових інновацій, 2(12), 214–227
DOI: https://doi.org/10.32750/2023-0218
7. Резнікова, Н. В. (2021). Економічна кон’юнктура розвинених країн (Ч. 1). Київ: Аграр Медіа Груп.
8. Резнікова, Н. В., Булатова, О. В., & Іващенко, О. А. (2023). Колізії конкуренції на діджиталізованих ринках в умовах техноглобалізму: Ризики інноваційного та інформаційно-цифрового неопротекціонізму для міжнародного бізнесу та електронної комерції. Інвестиції: практика та досвід, 14.
9. Резнікова, Н. В., Булатова, О. В., Шлапак, А. В., & Іващенко, О. А. (2023). Інновації як драйвер цифрової трансформації світової економіки в умовах техноглобалізму: Вплив нових бізнес-моделей на розвиток міжнародної торгівлі товарами і послугами. Інвестиції: практика та досвід, 12, 5–12
DOI: https://doi.org/10.32702/2306-6814.2023.12.5
10. Резнікова, Н. В., Булатова, О. В., Шлапак, А. В., & Іващенко, О. А. (2023). Платформізація цифрової економіки чи техноглобалізм цифрових платформ? Трансформаційний потенціал діджиталізованих екосистем для міжнародного бізнесу і торгівлі. Ефективна економіка, 6.
DOI: https://doi.org/10.32702/2307-2105.2023.6.1
11. Резнікова, Н. В., Іващенко, О. А., & Курбала, Н. В. (2020). Ідентифікаційні характеристики розвинених країн у мандатах міжнародних організацій: Ознаки передової економіки у фокусі дослідження. Економіка та держава, 9, 17–24
DOI: https://doi.org/10.32702/2306-6806.2020.9.17
12. Резнікова, Н.В., Шлапак, А.В, & Іващенко, О.А. (2023). Від промислових екосистем до екосистем цифрової економіки: нові бізнес-моделі і моделі конкуренції в умовах діджиталізації міжнародної торгівлі товарами і послугами. Вісник Хмельницького національного університету. Серія: економічні науки. 2 (316), 332-340
DOI: https://doi.org/10.31891/2307-5740-2023-316-2-52
13. Резнікова, Н. В. & Іващенко, О. А. (2016). Поляризація й нерівномірність економічного розвитку як домінуюча ознака сучасного етапу глобалізації. Інвестиції: практика та досвід, 4, 7–12
Link: http://www.investplan.com.ua/pdf/4_2016/3.pdf
14. Шлапак, А., Яценко, О., Іващенко, О., Зарицька, Н., & Осадчук, В. (2023). Цифрова трансформація міжнародної торгівлі в контексті глобальної конкуренції: Технологічні інновації та інвестиційні пріоритети. Financial and Credit Activity Problems of Theory and Practice, 6(53), 334–347
DOI: https://doi.org/10.55643/fcaptp.6.53.2023.4241
15. Шлапак, А.В. (2022). Наглядовий потенціал фінансових установ у протидії кіберзлочинам та інформаційним атакам в умовах зростання ролі FINTECH і BIG TECHS на цифровізованих ринках капіталу. Вісник Хмельницького національного університету. Серія: економічні науки, 2. (Т. 2), 273-280
DOI: https://doi.org/10.31891/2307-5740-2022-304-2(2)-43
16. Шлапак, А.В. (2022). Fintech і Big Techs як драйвери цифровізації світових ринків фінансових послуг і міжнародного ринку капіталу. Modeling the Development of the Economic Systems, 3, 210-216
DOI: https://doi.org/10.31891/mdes/2022-5-30
17. Acemoglu, D., Aghion, P., Bursztyn, L. & Hemous, D. (2012). The environment and directed technical change. The American Economic Review, 102(1), 131-166
DOI: https://doi.org/10.1257/aer.102.1.131
18. Alaimo, C., & Kallinikos, J. (2021). Managing by Data: Algorithmic Categories and Organizing. Organization Studies. 42 (9). 1385-407
DOI: https://doi.org/10.1177/0170840620934062
19. Barman, E. (2015). Of Principle and Principal: Value Plurality in the Market of Impact Investing. Valuation Studies, 2015, 3 (1), 9-44
Link: https://valuationstudies.liu.se/article/view/782/362
20. Bechmann, A., & Bowker G.C. (2019). Unsupervised by any other name: Hidden layers of knowledge production in artificial intelligence on social media. Big Data & Society,6 (1), 1-11
DOI: https://doi.org/10.1177/2053951718819569
21. Birch, K., & Cochrane, D. T. (2021). Big Tech: Four emerging forms of digital rentiership. Science as Culture.
DOI: https://doi.org/10.1080/09505431.2021.1932794
22. Birch, K., Chiappetta, M., & Artyushina, A. (2020). The problem of innovation in technoscientific capitalism: Data rentiership and the policy implications of turning personal digital data into a private asset. Policy Studies, 41(5), 468–487
DOI: https://doi.org/10.1080/01442872.2020.1724928
23. Brennen, S., & Kreiss, D. Digitalization and digitization. 2014.
Link: http://culturedigitally. org/2014/09/digitalization-and-digitization
24. Bruns, A. (2008). Blogs, Wikipedia, Second Life, and beyond: From Production to Produsage. New York: Peter Lang.
25. Büchner, S., Hergesell, J., & Kallinikos, J. (2022). Digital Transformation(s): On the Entanglement of Long-Term Processes and Digital Social Change; An Introduction. Historical Social Research, 47(3), 7-39
DOI: https://doi.org/10.12759/hsr.47.2022.25
26. Bukht, R., & Heeks, R. (2017). Defining, Conceptualising and Measuring the Digital Economy. Development Informatics Working Paper Series.
Link: https://diodeweb.files.wordpress.com/2017/08/diwkppr68-diode.pdf
27. Chiapello, E., & Knoll, L. (2020). Social Finance and Impact Investing: Governing Welfare in the Era of Financialization. Historical Social Research, 2020, 45(3), 7-30
DOI: https://doi.org/10.12759/hsr.45.2020.3.7-30
28. D’Aveni, R. (2010). How to Escape the Differentiation Proliferation Trap. Strategy and Leadership, 38 (3), 44–49
DOI: https://doi.org/10.1108/10878571011042104
29. D’Aveni, R. A. (1995). Coping with hypercompetition: Utilizing the new 7S’s framework. Academy of Management Executive, 9(3), 45–57
DOI: https://doi.org/10.5465/ame.1995.9509210265
30. Diaz-Bone, R. (2019). Statistical Panopticism and Its Critique. Historical Social Research, 44 (2), 77-102
DOI: https://doi.org/10.12759/hsr.44.2019.2.77-102
31. Doctorow, C. (2020). How to destroy surveillance capitalism. Medium Editions.
Link: https://onezero.medium.com/how-to-destroy-surveillance-capitalism-8135e6744d59
32. European Commission: Directorate-General for Competition, Montjoye, Y., Schweitzer, H., & Crémer, J. (2019). Competition policy for the digital era. Publications Office.
Link: https://data.europa.eu/doi/10.2763/407537
33. Gawer, A., & Cusumano, M. A. (2014). Industry platforms and ecosystem innovation. Journal of Product Innovation Management, 31(3), 417–433
DOI: https://doi.org/10.1111/jpim.12105
34. Henfridsson, O., & Bygstad, B. (2013). The generative mechanisms of digital infrastructure evolution. MIS Quarterly, 37(3), 907–931
DOI: https://doi.org/10.25300/MISQ/2013/37.3.11
35. Knoblauch, H., & Löw, M. (2020). The Re-Figuration of Spaces and Refigured Modernity – Concept and Diagnosis. Historical Social Research. 45 (3), 263-92
DOI: https://doi.org/10.12759/hsr.45.2020.2.263-292
36. Kraus, K., & Kraus, N. (2023). The nature of digital transformation. Energy of the economy. How to feel, understand and use it: Scientific monograph. Riga, Latvia: “Baltija Publishing”, 280 p.
37. Osadchuk, V. (2024). Priorities of digitalization in international trade: The experience of driver countries in digital transformation. EUREKA: Social and Humanities, (6), 42–50
DOI: https://doi.org/10.21303/2504-5571.2024.003671
38. Pfeiffer, S. (2019). Digitale Transformation: Great, greater, tilt …? Von der Produktivkraft- zur Distributivkraftentwicklung. In Große Transformation? Wiesbaden: Springer Fachmedien Wiesbaden, 383-99
DOI: https://doi.org/10.1007/978-3-658-25947-1_21
39. Polowcxy, J. (2012). Strategic Management at the Beginning of the XXI Century: The Impact of Crisis Turbulences. Poznan University of Economics Review, 12 (3), 81–98
Link: https://pdfs.semanticscholar.org/28df/2eb4d9823dd1561b0137c456228c6a592864.pdf
40. Reznikova, N., Ptashchenko, O., Chugayev, O., & Ivashchenko, O. (2022). Y-Reality as a Shift From "Great Moderation" to "Global Chaos": Assessment of Global Macroeconomic and Crisis Processes Through the Prism of Generational Dialogue and Development Issues. Журнал стратегічних економічних досліджень, 6(11), 9–20
DOI: https://doi.org/10.30857/2786-5398.2022.6.6
41. Rochet, J. C., & Tirole, J. (2003). Platform competition in two-sided markets. Journal of the European Economic Association, 1(4), 990–1029
DOI: https://doi.org/10.1162/154247603322493212
42. Toffler, A. (1984). The third wave: The classic study of tomorrow. New York: Bantam.
43. Tsygankova, T., Yatsenko, O., Obolenska, T., Gordieieva, T., & Osadchuk, V. (2023). Influence of Industry 4.0 on strategies of companies entering the global market of data integration services. Naukovyi Visnyk Natsionalnoho Hirnychoho Universytetu, 2, 141–148
DOI: https://doi.org/10.33271/nvngu/2023-2/141
44. Van Alstyne, M. W., Parker, G. G., & Choudary, S. P. (2016). Pipelines, platforms, and the new rules of strategy. Harvard Business Review, 94(4), 54–62
45. Wilson, H. J., & Daugherty, P.R. (2018). Collaborative Intelligence: Humans and AI Are Joining Forces. Harvard Business Review. 96 (4), 114–23
Link: https://hbr.org/2018/07/collaborative-intelligence-humans-and-ai-are-joining-forces