АНАЛІЗ ЦИФРОВОЇ ПОВЕДІНКИ СПОЖИВАЧІВ В УМОВАХ РОЗВИТКУ ЕЛЕКТРОННОЇ ТОРГІВЛІ

Решетнікова О.В.
Полтавський державний аграрний університет
http://orcid.org/0000-0001-7666-5728
Даниленко В.І.
Полтавський державний аграрний університет
http://orcid.org/0000-0001-8676-0622
Дорош-Кізим М.М.
Львівський національний університет ветеринарної медицини та біотехнологій імені С.З. Гжицького
https://orcid.org/0000-0001-5680-6669
DOI: https://doi.org/10.30838/EP.203.223-229

ЗАВАНТАЖИТИ СТАТТЮ

АНОТАЦІЯ

Проведено комплексне дослідження цифрової поведінки споживачів в умовах динамічного розвитку електронної торгівлі, яка є домінуючим каналом збуту в сучасній цифровій економіці. Проаналізовано світову динаміку річних витрат на онлайн-покупки споживчих товарів, яка демонструє стабільне зростання. Виявлено домінуючу роль мобільної комерції. Досліджено географічні та демографічні особливості цифрової поведінки. Визначено та систематизовано ключові фактори, що стимулюють споживачів до онлайн-покупок, серед яких пріоритетними є безкоштовна доставка, купони, знижки та відгуки клієнтів. Здійснено аналіз переваг у методах оплати, де безумовними лідерами є цифрові та електронні гаманці, а також відзначено зростаючу популярність сервісів «купи зараз, заплати пізніше». На основі отриманих результатів окреслено перспективи розвитку електронної торгівлі, включаючи подальше домінування мобільної комерції, зростання e-grocery сегменту, посилення ролі персоналізації та штучного інтелекту, розвиток гнучких платіжних рішень, а також підвищення значущості соціального доказу та довіри. Сформовано комплекс практичних рекомендацій для суб’єктів електронної торгівлі, спрямованих на оптимізацію мобільного досвіду, розширення платіжних методів, впровадження програм лояльності, ефективний репутаційний менеджмент та адаптацію до локальних особливостей ринку.

КЛЮЧОВІ СЛОВА

електронна торгівля, поведінка споживачів, цифрове середовище, онлайн-покупки, цифрова трансформація.

ПОСИЛАННЯ

1. Martiskova, P., & Svec, R. (2020). Digital Era and Consumer Behavior on the Internet. In: Ashmarina, S., Vochozka, M., Mantulenko, V. (eds) Digital Age: Chances, Challenges and Future. ISCDTE 2019. Lecture Notes in Networks and Systems, Vol. 84. Springer, Cham.
DOI: https://doi.org/10.1007/978-3-030-27015-5_12
2. Семенда О.В. Корман І.І. (2022). Методика проведення маркетингових досліджень поведінки споживачів у віртуальному середовищі. Мультидисциплінарний міжнародний журнал «Věda a perspektivy», № 1(8). С. 60-71.
DOI: https://doi.org/10.52058/2695-1592-2022-1(8)-60-71
3. Проскурніна Н., Бестужева С., Козуб В. (2022). Аналітичні аспекти дослідження поведінки споживачів в умовах цифровізації економіки України. Економіка та суспільство, № 36.
DOI: https://doi.org/10.32782/2524-0072/2022-36-40
4. Кут М. (2024). Характеристики інфраструктури електронної торгівлі: виклики та перспективи розвитку. Економічний простір, № 191. С. 46-50.
DOI: https://doi.org/10.32782/2224-6282/191-9
5. Карнаушенко А.С., Пантелеймоненко А.О. (2023). Електронна торгівля та її значення в розвитку глобальної економіки. Таврійський науковий вісник. Серія: Економіка, № 16. С. 281-292.
DOI: https://doi.org/10.32782/2708-0366/2023.16.37
6. Сак Т.В. (2021). Електронна комерція: світові тренди, діагностика, стратегічні орієнтири. Маркетинг і цифрові технології, № 5(3). С. 30-42.
DOI: https://doi.org/10.15276/mdt.5.3.2021.3
7. Сак Т.В., Ховхалюк Д.О. (2020). Електронна торгівля в Україні: стан, тенденції, перспективи розвитку. Маркетинг і цифрові технології, Т. 4. № 3. С. 73–85.
Link: http://nbuv.gov.ua/UJRN/mardigt_2020_4_3_11
8. Боковець В.В., Давидюк Л.П. (2021). Електронна торгівля і її значення для розвитку бізнесу. Вісник Хмельницького національного університету. Серія: Економічні науки, № 1. С. 210-214.
DOI: https://doi.org/10.31891/2307-5740-2021-290-1-37
9. Струк Н., Євтушенко Н., Хлевицька Т., Насад Н., Рязанцев, Р. (2022). Аналіз впливу цифрових трансформацій на розвиток національних бізнес-структур. Financial and Credit Activity Problems of Theory and Practice, №6(47). С. 218-229.
DOI: https://doi.org/10.55643/fcaptp.6.47.2022.3916
10. Digital 2025: Global Overview Report. Datareportal.com.
Link: https://datareportal.com/reports/digital-2025-global-overview-report