Перейти до вмісту (натисніть Enter)
ТЕОРЕТИЧНІ ОСНОВИ ТА МОДЕЛІ КОРПОРАТИВНОЇ СОЦІАЛЬНОЇ ВІДПОВІДАЛЬНОСТІ: КРОС-КУЛЬТУРНИЙ АНАЛІЗ
Корнієвський С.В.
Радкевич Т.О.
ЗАВАНТАЖИТИ СТАТТЮ
АНОТАЦІЯ
У сучасних умовах глобалізації та інтеграції світових економік корпоративна соціальна відповідальність (КСВ) набуває все більшого значення як для бізнесу, так і для суспільства в цілому. Метою статті є система-тизація основних теоретичних моделей КСВ з урахуванням їх культурної детермінованості, а також аналіз впливу культурних факторів на формування та реалізацію КСВ у різних регіонах світу. Проведений крос-культурний аналіз теоретичних основ і моделей КСВ підтверджує значну роль національних культурних та інституційних факторів у формуванні підходів до соціальної відповідальності бізнесу. Компанії, що врахову-ють крос-культурні відмінності, здатні більш ефективно налагоджувати діалог зі стейкхолдерами, підвищу-вати довіру та конкурентоспроможність на міжнародних та внутрішніх ринках.
КЛЮЧОВІ СЛОВА
корпоративна соціальна відповідальність, крос-культурні дослідження, модель культурних вимірів Хофстеде, теорія інституційних відмінностей, теорія стейкхолдерів
ПОСИЛАННЯ
1. Account Ability. AA1000 Stakeholder Engagement Standard. – London : Account Ability, 2015. – 44 p.
2. Aguinis H., Glavas A. What we know and don’t know about corporate social responsibility: A review and research agenda // J. Manag. – 2012. – Vol. 38, № 4. – P. 932–968.
3. Banerjee S.B. Corporate social responsibility: The good, the bad and the ugly – a critical review. – Cheltenham : Edward Elgar, 2007. – 224 p.
4. Clarkson M.B.E. A stakeholder framework for analyzing and evaluating corporate social performance // Acad. Manag. Rev. – 1995. – Vol. 20, № 1. – P. 92–117.
5. Corporate Social Responsibility: Strategy, Communication, Governance / eds. A. Rasche, M. Morsing, J. Moon. – Cambridge : Cambridge Univ. Press, 2017. – 553 p.
6. Doh J.P., Guay T.R. Corporate social responsibility, public policy, and NGO activism in Europe and the United States: An institutional perspective // J. Manag. Stud. – 2006. – Vol. 43, № 1. – P. 47–73.
7. Elkington J. Cannibals with Forks: The Triple Bottom Line of 21st Century Business. – Oxford : Capstone Publishing, 1997. – 407 p.
8. Freeman R.E. Strategic Management: A Stakeholder Approach. – Boston : Pitman, 1984. – 276 p.
9. Freeman R.E., Harrison J.S., Wicks A.C. Managing for Stakeholders: Survival, Reputation, and Success. – New Haven : Yale University Press, 2007. – 200 p.
10. Frynas J.G. The false developmental promise of corporate social responsibility in Africa? // Int. Aff. – 2005. – Vol. 81, № 3. – P. 509–534.
11. Global Reporting Initiative. GRI Standards. – Amsterdam : Global Reporting Initiative, 2020. – 172 p.
12. Gray R., Owen D., Adams C. Accounting and Accountability: Changes and Challenges in Corporate Social and Environmental Reporting. – London : Prentice Hall, 1996. – 384 p.
13. Hofstede G. Culture’s Consequences: International Differences in Work-Related Values. – Beverly Hills, CA : Sage Publications, 1980. – 475 p.
14. Hofstede G. Cultures and Organizations: Software of the Mind. – London : McGraw-Hill, 1991. – 279 p.
15. Hofstede G., Hofstede G.J., Minkov M. Cultures and Organizations: Software of the Mind. – 3rd ed. – New York : McGraw-Hill, 2010. – 561 p.
16. Ioannou I., Serafeim G. The impact of corporate social responsibility on investment and firm behaviour: International evidence // Financ. Econ. – 2012. – Vol. 104, № 3. – P. 571–590.
17. Jamali D., Neville B. Convergence versus divergence of corporate social responsibility: A comparative perspective // J. Bus. Ethics. – 2011. – Vol. 102, № 4. – P. 617–634.
18. Kolk A. Trends in sustainability reporting and adoption of GRI across countries // J. World Bus. – 2010. – Vol. 45, № 4. – P. 367–374.
19. Kolk A., van Tulder R. International business, corporate social responsibility and sustainable development // Int. Bus. Rev. – 2010. – Vol. 19, № 2. – P. 119–125.
20. Lee M.-D.P. A review of the theories of corporate social responsibility: What do they mean for managers? // Int. J. Manag. Rev. – 2008. – Vol. 10, № 1. – P. 21–35.
21. Maignan I., Ralston D.A. Corporate social responsibility across countries: A comparative perspective // J. Bus. Ethics. – 2002. – Vol. 29, № 1–2. – P. 145–160.
22. Marquis C., Qian C. Corporate social responsibility reporting in China: Institutional influences and firm response // Strateg. Manag. J. – 2014. – Vol. 35, № 7. – P. 835–854.
23. Matten D., Moon J. Implicit and explicit corporate social responsibility: A conceptual framework // Acad. Manag. Rev. – 2008. – Vol. 33, № 2. – P. 404–424.
24. Mir R., Watson A. Critical studies of management and culture: Implications for corporate responsibility and management practice // J. Manag. Stud. – 2001. – Vol. 38, № 2. – P. 231–254.
25. Mitchell R.K., Agle B.R., Wood D.J. Toward a theory of stakeholder identification and salience // Acad. Manag. Rev. – 1997. – Vol. 22, № 4. – P. 853–886.
26. Molina-Azorín J.F., Claver-Cortés E., López-Gamero M.D., Tarí J.J. Studies on national culture and CSR using Hofstede dimensions // Cross Cult. Manag. – 2009. – Vol. 16, № 1. – P. 44–61.
27. Moon J., Crane A., Matten D. Institutional variations and corporate social responsibility: Europe vs United States // The Oxford Handbook of CSR / eds. A. Crane, A. McWilliams, D. Matten, J. Moon, D.S. Siegel. – Oxford : Oxford Univ. Press, 2010. – P. 476–499.
28. Morsing M., Schultz M. Corporate social responsibility communication: stakeholder information, response and involvement strategies // Bus. Ethics Eur. Rev. – 2006. – Vol. 15, № 4. – P. 323–338.
29. Porter M.E., Kramer M.R. Creating shared value // Harv. Bus. Rev. – 2011. – Vol. 89, № 1/2. – P. 62–77.
30. Prenkert F. та ін. Regional case studies: Northern vs Southern Europe CSR comparisons // Corp. Soc. Responsib. Environ. Manag. – 2014. – Vol. 21, № 1. – P. 1–15.
31. Ruf B.M., Muralidhar K., Brown R.M., Janney J.J., Paul K. An empirical investigation of the relationship between corporate social performance and financial performance // J. Bus. Ethics. – 2001. – Vol. 32, № 2. – P. 143–156.
32. Scherer A.G., Palazzo G. The new political role of business in global governance: A review and research agenda // J. Manag. Stud. – 2011. – Vol. 48, № 4. – P. 899–931.
33. Visser W. CSR in the developing world // The Oxford Handbook of CSR / eds. A. Crane, A. McWilliams, D. Matten, J. Moon, D.S. Siegel. – Oxford : Oxford Univ. Press, 2008. – P. 473–479.
34. Visser W., Tolhurst N. The World Guide to CSR: A Country-by-Country Analysis of Corporate Sustainability and Responsibility. – Sheffield : Greenleaf Publishing, 2010. – 480 p.
35. Wang H., Juslin H. CSR and corporate philanthropy in China and other Asian contexts // J. Bus. Ethics. – 2009. – Vol. 88, № 1. – P. 87–98.