МОДЕЛЬ ІНТЕРНАЦІОНАЛІЗАЦІЇ КИТАЙСЬКИХ КОМПАНІЙ: КОНЦЕПТУАЛЬНІ ОСОБЛИВОСТІ ТА ДЕТЕРМІНАНТИ РОЗВИТКУ

Орловська Ю.В.
Український державний університет науки і технологій
https://orcid.org/0000-0002-5915-4261
Ларіонова К.А.
Український державний університет науки і технологій
https://orcid.org/0000-0002-2402-5945
DOI: https://doi.org/10.30838/EP.204.227-233

ЗАВАНТАЖИТИ СТАТТЮ

АНОТАЦІЯ

В статті доводиться, що в сучасних умовах, коли традиційні моделі міжнародної економічної взаємодії вступають в конфлікт із новими зразками поведінки економічних акторів східно-азійських моделей розвитку, Китай виступає системним архітектором власної моделі інтеграції у світовий економічний простір, в тому числі й на мікрорівні економічних взаємодій. Наведені результати порівняльного аналізу китайського підходу до формування принципів інтегрованості державної політики та бізнесових стратегій – порівняно з тради-ційними моделями міжнародного бізнесу: OLI-парадигми Дж. Даннінга, Уппсальської моделі та концепції Born global. Описано специфіку китайської моделі виходу бізнес-діяльності за межі національного ринку. Доведено, що інституційна підтримка, фінансові стимули та дипломатичні канали є визначальними у розширенні китай-ських прямих іноземних інвестицій. Підкреслено формування в науковій літературі концепту «державно орієн-тованої інтернаціоналізації» (state-led internationalization), що поєднує економічні інтереси компаній із геопо-літичними та стратегічними цілями держави, прикладом реалізації якої є інтернаціоналізація китайського бізнесу. Доведено, що китайська модель інтернаціоналізації є гібридною та державно орієнтованою конструк-цією, у якій поєднуються бізнесові мотиви та стратегічні цілі держави. Наведено результати історичного аналізу щодо зміни пріоритетів китайських компаній у різних регіонах світу та способи поєднання традицій-них й новітніх стратегій виходу на зовнішні ринки. Здійснено аналіз кейсів компаній Geely, Huawei та BYD щодо порівняння способів комбінування інструментів інтернаціоналізації їхньої адаптації в межах державоорієн-тованої моделі глобальної експансії. Доведено, що китайська модель інтернаціоналізації є багатовекторною та гнучкою, яка не обмежується одним шляхом виходу на зовнішні ринки, а використовує різні стратегії зале-жно від галузі та цілей: M&A з акцентом на бренд-апгрейд, глобалізацію через R&D та партнерські мережі, вертикальну інтеграцію й швидке масштабування у зелених секторах економіки. Зроблено висновок, про уніка-льний характер інтернаціоналізації китайських компаній, який відрізняється від західних моделей як масшта-бами, так і механізмами та поєднує ринкові стимули з державними пріоритетами, орієнтуючись не лише на прибутковість, а й на досягнення ширших геоекономічних цілей. Це створює гібридну модель, де економічне, політичне та технологічне переплітаються в єдину стратегію глобальної експансії.

КЛЮЧОВІ СЛОВА

китайські компанії; інтернаціоналізація; детермінанти розвитку; масштаби та механізми інтернаціоналіза-ції; бізнесові мотиви та пріоритети держави; стратегія; моделі інтернаціоналізації

ПОСИЛАННЯ

1. He C., Xie X., Zhu S. Going global: understanding China’s OFDI from motivational and institutional perspectives. Post-Communist Economies. 2015. Vol. 27. № 4. Р. 448–471.
DOI: https://doi.org/10.1080/14631377.2015.1084716
2. Nugent J. B., Lu J. China's outward foreign direct investment in the Belt and Road Initiative: What are the motives for Chinese firms to invest? China Economic Review. 2021. Elsevier. Vol. 68 (C).
DOI: https://doi.org/10.1016/j.chieco.2021.101628
3. Deng P. The Internationalization of Chinese Firms: A Critical Review and Future Research. Internternational Journal of Management Reviews. 2012. Vol. 14. Р. 408–427.
DOI: https://doi.org/10.1111/j.1468-2370.2011.00323.x
4. Alon, I., Anderson, J., Munim, Z. H., Ho, A. A Review of the Internationalization ofChinese Enterprises. Asia Pacific Journal of Management. 2018. № 35 (3). P. 573–605.
DOI: https://doi.org/10.1007/s10490-018-9597-5
5. Luo W., Kang S., Lab Q.D. Global Supply Chain Reallocation and Shift under Triple Crises: A U.S.-China Perspective. Semantic Scholar. 9 August 2025.
Link: https://www.semanticscholar.org/paper/Global-Supply-Chain-Reallocation-and-Shift-under-A-Luo-Kang/737a51fafee9d620bd43336d848faac9c1211ebc
6. Dunning J. H. Multinational enterprises and the global economy. Reading, MA; Wokingham: Addison-Wesley, 1993.
Link: https://dipiufabc.files.wordpress.com/2015/06/dunning_multinational-enterprises-and-global-economy.pdf
7. Johanson J., Vahlne J.-E. The internationalization process of the firm – a model of knowledge development and increasing foreign market commitments. Journal of International Business Studies. 1977. № 8 (1). Р. 23–32.
DOI: https://doi.org/10.1057/palgrave.jibs.8490676
8. Oviatt B. M., McDougall P. P. Toward a theory of international new ventures. Journal of International Business Studies. 1994. № 25 (1). Р. 45–64.
DOI: https://doi.org/10.1057/palgrave.jibs.8490193
9. China Power Project. The Belt and Road Initiative. Center for Strategic and International Studies. October 2023.
Link: https://chinapower.csis.org/china-belt-and-road-initiative
10. Salidjanova N. Going Out: An Overview of China’s Outward Foreign Direct Investment. US–China Economic and Security Review Commission. March 2011.
Link: https://www.uscc.gov/sites/default/files/Research/GoingOut.pdf
11. Li J., Li Y., Shapiro D. Knowledge Seeking and Outward FDI of Emerging Market Firms: The Moderating Effect of Inward FDI. Global Strategy Journal. April 2012. Р. 277–295.
DOI: https://doi.org/10.2139/ssrn.2046753
12. Zhang M. D., Mohd H. J. The Chinese outward FDI motives in ASEAN countries through export performance: The role of competitive intensity among Chinese smartphone manufacturers. Thunderbird International Business Review. 2023. Р. 1–14.
DOI: https://doi.org/10.1002/tie.22349
13. Wang H. The challenges of Internationalisation of Chinese companies in Europe: A systematic review. International Journal of Advanced Economics. 2024. № 6 (8). Р. 340–351.
DOI: https://doi.org/10.51594/ijae.v6i8.1400
14. Fang T., Chimenson D. The Internationalization of Chinese Firms and Negative Media Coverage: The Case of Geely’s Acquisition of Volvo Cars. Thunderbird International Business Review. 2017. Vol. 59, No. 4. P. 483–502.
DOI: https://doi.org/10.1002/tie.21905
15. Pang H. L. A. Financial analysis on GEELY major acquisition on Volvo. Accounting and Corporate Management. 2024. Vol. 6, No. 1.
DOI: https://doi.org/10.23977/acccm.2024.060101
16. Chacon M. D. M., Rajawat A. Case Study on Huawei Technologies. ResearchGate. 2019.
Link: https://www.researchgate.net/publication/336473390_A_Case_Study_on_Huawei_Technologies
17. Huawei – Corporate Information. Huawei Official Website.
Link: https://www.huawei.com/en/corporate-information
18. Cutress I. Huawei officially opens its 2600-acre R&D Center in Shanghai: will accommodate over 35,000 scientists and engineers. Tom’s Hardware. 16.07.2024.
Link: https://www.tomshardware.com/tech-industry/huawei-officially-opens-its-2600-acre-randd-center-in-shanghai-will-accommodate-over-35000-scientists-and-engineers
19. Berkshire Hathaway cuts stake in China’s BYD. Reuters Finance/Yahoo Finance. 2023.
Link: https://finance.yahoo.com/news/berkshire-hathaway-cuts-stake-chinas-140357907.html
20. BYD Sales Statistics 2024. Tridens Technology. 2024.
Link: https://tridenstechnology.com/byd-sales-statistics
21. China’s BYD outsells Tesla in Europe for first time – report. Reuters. 22.05.2025.
Link: https://www.reuters.com/business/autos-transportation/chinas-byd-outsells-tesla-europe-first-time-report-says-2025-05-22