Перейти до вмісту (натисніть Enter)
ЕКОНОМІЧНИЙ РОЗВИТОК РИНКУ ІНФОРМАЦІЙНО-КОМУНІКАЦІЙНИХ ТЕХНОЛОГІЙ В УКРАЇНІ ПІД ЧАС ВІЙНИ ТА ПІСЛЯВОЄННОЇ ВІДБУДОВИ (in English)
Маслиган О.О.
Головачко В.М.
Бондар Г.Л.
ЗАВАНТАЖИТИ СТАТТЮ
АНОТАЦІЯ
Стаття присвячена аналізу складників економічного розвитку ринку інформаційно-комунікаційних технологій (ІКТ) в Україні, зокрема в умовах війни та післявоєнної відбудови. Отримані результати виявили подвійний характер трансформації ринку — об’єктний та суб’єктний. Авторами показано, що об’єктна трансформація проявляється в ускладненні циклів змін: від лінійних та тривалих до паралельних, взаємозалежних і безперервних, що підвищує складність архітектури ринку інформаційно-комунікаційних технологій. Воєнний період прискорює ці процеси, сприяючи швидкому впровадженню технологій, модернізації сервісів та інфраструктури, а також оперативній адаптації ринку. Авторами показано, що суб’єктна трансформація ринку інформаційно-комунікаційних технологій забезпечує розвиток ринку через конкуренцію, перерозподіл ринкових часток і інвестиційних потоків, зміни моделей співпраці та пріоритетів, зокрема акцент на функціональній стійкості критично важливих сервісів. У воєнний період спостерігається зміна моделей співпраці: акцент зміщується від інноваційних проєктів на забезпечення функціональної стійкості та безпеки критично важливих сервісів і інфраструктури. Встановлено, баланс ринку інформаційно-комунікаційних технологій під час війни змінюється: зростає роль великих гравців та державних/громадських інституцій у підтримці критично важливих функцій, тоді як малий і середній бізнес стикається з викликами виживання через обмеження ресурсів та зміни пріоритетів. Констатовано, що післявоєнна відбудова передбачає стабілізацію ринку та його структурну реорганізацію через інтеграцію новітніх технологій, перерозподіл ролей і часток між учасниками, зміцнення позицій малих і середніх компаній та формування гнучких і стійких моделей співпраці, спрямованих на інноваційний розвиток. Наукова цінність дослідження полягає у визначенні особливостей об’єктної та суб’єктної трансформаційності ринку інформаційно-комунікаційних технологій, що забезпечує його економічний розвиток як у період війни, так і під час післявоєнної відбудови. Цей розвиток проявляється у прискоренні трансформаційних процесів та формуванні специфічних моделей ринкової присутності великих корпорацій, малих і середніх підприємств, державних та громадських інституцій та їх ефективної співпраці.
КЛЮЧОВІ СЛОВА
стратегії післявоєнного відновлення; інформаційні товари і послуги; міжнародні ланцюги постачання; виробники науково-технічної продукції; інформаційно-комунікаційні технології; ринок; співпраця.
ПОСИЛАННЯ
1. Войтко С.В., Сакалош Т.В. (2007). Ринок інформаційно-комунікаційних технологій: структура та аналіз. Вісник Національного університету «Львівська політехніка», № 594 С. 384-392.
2. Ларіна Я., Діченко А., Ніколенко І. (2023). Стратегічний розвиток підприємств на ринку інформаційно-комунікаційних технологій: зміст, підходи та ключові напрями. Herald of Khmelnytskyi National University. Economic Sciences, Vol. 322. No. 5. Pp. 313-319.
3. Ліба Н.С., Королович О.О., Проскура В.Ф. (2025). Особливості формування організаційного потенціалу розвитку IT сфери. Агросвіт, № 7. С. 67-63.
4. Мачуга Р.І., Борух О.С. (2016). Сучасний стан ринку інформаційно-комунікаційних технологій в Україні. Східна Європа: Економіка, бізнес та управління, № 3(03). С. 260–264.
5. Савран Н.В. (2020). Ринок інформаційно-комунікаційних технологій в україні: стан, проблеми та перспективи розвитку. Економічний простір, № 156. С. 213-220.
6. Чернишова Л., Новікова Л. (2021). Світовий ринок інформаційно-комунікаційних технологій: тенденції та перспективи розвитку. Підприємництво та інновації, № 16. С. 15-19.
7. Тарасова К.І. (2018). Ринок інформаційно-комунікаційних технологій у системі національного господарства. Інфраструктура ринку, № 16. С. 46-51.
8. Хомутенко Л., Панченко В. (2023). Розвиток світового ринку інформаційно-комунікаційних технологій. Socio-Economic Relations in the Digital Society, № 3(49). Pр. 14-22.