Перейти до вмісту (натисніть Enter)
МЕХАНІЗМИ РЕГУЛЮВАННЯ ТА КОНТРОЛЮ У СФЕРІ ВИЩОЇ ОСВІТИ: ДЕРЖАВНА ПОЛІТИКА ТА ІНСТИТУЦІЙНІ ІНСТРУМЕНТИ
Кирилюк І.М.
Постоєнко В.С.
Черкаський національний університет імені Б. Хмельницького
ЗАВАНТАЖИТИ СТАТТЮ
АНОТАЦІЯ
У статті розкрито сутність, структуру та особливості функціонування механізмів державного регулювання й контролю у сфері вищої освіти України. Проаналізовано нормативно-правові засади формування державної освітньої політики та інституційне середовище, у межах якого реалізуються управлінські впливи. Визначено основні напрями реформування системи державного управління вищою освітою з урахуванням євроінтеграційних процесів, зростання ролі автономії закладів освіти та впровадження інструментів цифрового врядування. Обґрунтовано необхідність удосконалення механізмів моніторингу якості, прозорості процедур акредитації, а також підвищення ефективності діяльності центральних і регіональних органів управління освітою. Запропоновано пріоритетні напрями вдосконалення механізмів державного управління, такі як інтеграція цифрових інструментів управління, розвиток партнерських відносин між державою, університетами та роботодавцями, розширення фінансової автономії закладів вищої освіти при збереженні прозорості звітності, а також формування системи публічного контролю та участі громадськості в оцінюванні освітніх програм.
КЛЮЧОВІ СЛОВА
державне управління, вища освіта, регулювання, контроль, освітня політика, інституційні механізми, автономія, якість освіти, акредитація, цифровізація.
ПОСИЛАННЯ
1. Гаращук В.М. (2020). Деякі проблеми нормативно-правового регулювання управління закладом вищої освіти. Соціальне Право, Вип. 1. С. 103-110.
2. Райчева Л., Нестерова К. (2025). Принцип автономії закладу вищої освіти: можливості, ризики та моделі реалізації. Розвиток міста, Вип. 2(06). С. 175–180.
3. Власюк О., Дараган Т. (2024). Автономія закладу вищої освіти: принципи впровадження в Україні. Нові технології навчання, № 98. С. 16–22.
4. John Bates Clark (1914). Social Justice without Socialism, 49 p.
5. Mintzberg, H. (1983). Power in and around organizations. Theory of management policy series. Prentice-Hall. ISBN 0136868576, 9780136868576
6. Про вищу освіту : Закон України від 01.07.2014 № 1556-VII.
7. Про затвердження Положення про акредитацію освітніх програм, за якими здійснюється підготовка здобувачів вищої освіти : наказ МОН України 15.05.2024 № 686.
8. Стратегія розвитку вищої освіти України на 2022–2032 роки. (2022).
9. Шапошников К.С., Бережна Т.І., Пустова Т.В. (2023). Впровадження університетської автономії в контексті децентралізації управління ЗВО та демократизації освітнього процесу. Проблеми сучасних транс-формацій, No. 9.
10. Журавель Ю.В. (2024). Інструментарій державного регулювання конкурентоспроможності закладів освіти України. Публічне управління та митне адміністрування, № 3(42). С. 5-10.