Перейти до вмісту (натисніть Enter)
СВІТОВИЙ ДОСВІД ФОРМУВАННЯ ЗЕЛЕНИХ УРБОЕКОСИСТЕМ У КОНТЕКСТІ ГЛОБАЛЬНОГО ЗЕЛЕНОГО КУРСУ
Павленко О.С.
Український державний університет науки і технологій
Нагорний Д.В.
ЗАВАНТАЖИТИ СТАТТЮ
АНОТАЦІЯ
У статті здійснено комплексний аналіз світового досвіду формування зелених урбоекосистем у контексті глобального Зеленого курсу. Показано, що природоорієнтовані рішення (NbS) дедалі частіше інтегруються в систему міської політики та планування, однак їх практична реалізація суттєво відрізняється залежно від регіону. Європейський Союз завдяки Зеленому курсу та Biodiversity Strategy 2030 сформував цілісну модель інституціоналізації NbS, що базується на обов’язкових Urban Greening Plans, стандартизованих метриках і фінансовій підтримці з боку інноваційних фондів та фондів політики згуртованості. Китайський підхід, репрезентований програмою «Sponge City», вирізняється масштабністю та інженерною амбітністю, але водночас обмеженим урахуванням соціальних наслідків і нестійкими моделями фінансування. Латинська Америка демонструє приклади активної участі громад у створенні зелених коридорів і парків, що підвищує інклюзивність, проте нестача єдиних методик оцінки ефективності та дефіцит ресурсів обмежують можливості для масштабування. Для країн Глобального Півдня NbS здебільшого виконують адаптивну функцію в умовах кліматичних ризиків і неформальної забудови, забезпечуючи базові сервіси та підвищуючи стійкість, однак залишаються залежними від міжнародних донорів.
Здійснений крос-аналітичний синтез дозволив виявити спільні закономірності: інституціоналізація NbS забезпечує системність політик, проте в усіх регіонах зберігається фінансовий розрив, проблеми соціальної інклюзії та небезпека «зеленої джентрифікації». Універсальними практиками, що заслуговують на поширення, є Urban Greening Plans, стандартизовані індикатори (NDVI, tree canopy cover, heat island index) і фінансові інструменти на зразок зелених облігацій. До інновацій, що можуть стати глобальним стандартом, належать китайська модель Sponge City як водний модуль, «мікроліси» Латинської Америки як економічно доступні рішення та європейські Urban Greening Plans як стандарти управління. Глобальний Зелений курс може виконувати роль інтеграційної рамки, що об’єднує різні регіональні підходи в цілісну політику сталого розвитку міст.
КЛЮЧОВІ СЛОВА
зелена урбоекосистема, глобальний Зелений курс, природоорієнтовані рішення (NbS), міська політика, сталий розвиток, кліматична стійкість, урбаністичне озеленення
ПОСИЛАННЯ
1. Balzan M. V. Assessing ecosystem services for evidence-based nature-based solutions. 2021.
2. De Manuel B. F. et al. Nature-based solutions for urban challenges: A simple framework based on ecosystem services. ScienceDirect. 2025.
3. De Manuel B. F. et al. Nature-based solutions in urban context: terminology, classification and scoring for urban challenges and ecosystem services. 2021.
4. European Platform for Urban Greening. Case Study: Finland. 2021.
5. Federal Agency for Nature Conservation (ed.). Urban Nature Plan: Considering quality of life, climate and biodiversity together! Guidelines for implementing the EU Biodiversity Strategy 2030 in urban areas. Bonn : Ecologic Institute, 2024. 71 с.
6. Guarnacci U. Nature-Based Solutions & Re-Naturing Cities.
7. IUCN Urban Alliance. The IUCN Urban Nature Index. 2022.
8. Naturvation Project. Urban nature: a shared solution to the climate and biodiversity crises.
9. Pinto D. M., Russo D. D., Sudoso A. M. Optimal Placement of Nature-Based Solutions for Urban Challenges. 2025.
10. The GPSC (Global Platform for Sustainable Cities). Urban Nature and Biodiversity for Cities.
11. UN-Habitat. Advancing Nature-Based Solutions in Cities: Lessons from State Finance Nature Cities Report 2024. 2024.
12. UN-Habitat. Strategy Paper on Nature-based Solutions to Build Climate Resilience in Informal Areas. 2023.
13. UN-Habitat. The Critical Role of Nature-based Solutions for Enhancing Climate Resilience in Informal Areas. 2023.
14. UNEP Finance Initiative. Primer 6: Nature-based Solutions in Urban Areas. 2023.
15. Urban Agenda for the EU. Greening Cities Partnership Action Plan. 2024.