Перейти до вмісту (натисніть Enter)
СТРАТЕГІЧНИЙ РОЗВИТОК ПІДПРИЄМСТВ: ТЕОРЕТИЧНІ АСПЕКТИ ТА ОСОБЛИВОСТІ У СФЕРІ ПОСЛУГ
Гарафонова О.І.
Побережник А.C.
Київський національний економічний університет імені Вадима Гетьмана
ЗАВАНТАЖИТИ СТАТТЮ
АНОТАЦІЯ
У статті здійснено аналіз поняття стратегії та її значення для забезпечення стійкості та ефективності підприємств у кризових умовах і під час воєнних ситуацій. Розглянуто різні концепції визначення стратегії, включно з ідеями К. Андрюса, Дж. Б. Куїна, А. Мескона, Г. Мінцберга та І. Ансоффа. На основі дослідження зроблено висновок, що стратегія представляє собою сукупність взаємопов’язаних управлінських рішень, які окреслюють довгострокові цілі організації, визначають пріоритети використання ресурсів і спрямовують розвиток підприємства, забезпечуючи конкурентні переваги та стабільність його діяльності. Окремо проаналізовано визначення поняття «стратегія розвитку» та виділено її специфіку у сфері надання послуг. Встановлено ключові ознаки стратегічного розвитку послуг, серед яких орієнтація на перспективу, зміна якісних показників надання послуг, комплексність запроваджених заходів, увага до потреб клієнтів, здатність адаптуватися до змін зовнішнього середовища, ефективне управління ресурсами та формування конкурентних переваг. У статті визначено основні складові стратегії розвитку у сфері послуг. До них належать місія та бачення організації, аналіз зовнішніх і внутрішніх умов, формування стратегічних напрямів, розробка функціональних стратегій у таких сферах, як маркетинг, операційна діяльність, технології та кадрове забезпечення, а також впровадження, контроль та коригування дій відповідно до змін у середовищі. Підкреслено, що стратегія виступає як динамічний механізм, який забезпечує системність управлінських рішень, підвищує здатність підприємства до конкуренції та підтримує його стійкість у сфері послуг.
КЛЮЧОВІ СЛОВА
стратегія, стратегія розвитку, послуги, сфера послуг, стратегічне управління.
ПОСИЛАННЯ
1. Завербний А.С., Чукаєва І.Д. (2020). Особливості стратегії, як інструменту гармонійного розвитку та конкурентоспроможності підприємства. Ефективна економіка, № 2.
2. Деділова Т.В., Токар І.І. (2022). Конспект лекцій з дисципліни «Стратегія підприємства» для здобувачів спеціальностей 051 «Економіка», 076 «Підприємництво, торгівля та біржова діяльність» усіх форм навчання, Х. : ХНАДУ, 132 с.
3. Довбня С.Б., Папуша І.В. (2023). Сутність стратегії підприємства та класифікація її видів. Економічний вісник Дніпровської політехніки, № 2. С. 152-160.
4. Лазоренко Л.В. (2014). Роль стратегії в діяльності організації. Науковий вісник Херсонського державного університету, Серія Економічні науки, Вип. 9-1. Ч. 1. С. 128-131.
5. Погорелов Ю.С. (2017). Способи розвитку підприємства: умови та результативність використання. Економічний журнал Одеського політехнічного університету, № 1. С. 76–84.
6. Власенко В.А. Розробка та реалізація стратегії розвитку підприємства в умовах трансформації ринкових відносин: принципові підходи та інструменти. Економіка. Менеджмент. Підприємництво. 2014. № 26(1). С. 32–41.
7. Денисюк І. (2013). Стратегія розвитку підприємства харчової промисловості: економічна сутність. Економічний аналіз, Т. 12(3). С. 112-115.
8. Захарчин Р.М., Кобєлєв В.М. (2014). Сучасні виклики щодо формування економічної стратегії розвитку підприємства. Науковий вісник НЛТУ України, № 24.7. С. 245–250.
9. Артеменко Л.П., Гук О.В., Жигалкевич Ж.М. (2009). Реалізація стратегії розвитку підприємства: синергічний підхід. Інвестиції: практика і досвід, № 19. С. 12–14.
10. Тур О.В. (2015). Формування поняття стратегія розвитку підприємства. Інтелект ХХІ, № 4. С. 38-45.
11. Хацер М.В. (2014). Стратегія розвитку підприємства в умовах нестабільності економіки держави. Зб. наук. пр. Таврійського державного агротехнологічного університету (економічні науки), № 3. С. 109–112.
12. Маліношевська К.І. (2022). Розроблення стратегії розвитку підприємства. Науковий вісник Ужгородського національного університету. Серія : Міжнародні економічні відносини та світове господарство, Вип. 41. С. 74-78.
13. Халіна В., Васильєва Т. (2020). Клієнтоорієнтована стратегія розвитку підприємства: формування на засадах соціальної відповідальності у сфері надання послуг. Економічний часопис Волинського національного університету ім. Л. Українки, Вип. 1. № 21. C. 98–107.
14. Хаврова К., Голобородько А. (2023). Формування стратегії управління підприємствами телекомунікаційних послуг на основі визначення векторів управління інтегративним розвитком. SWorldJournal, № 20-02. С. 11–20.