ІННОВАЦІЙНЕ ДЕРЖАВНЕ УПРАВЛІННЯ ЯК ДРАЙВЕР РОЗВИТКУ ТЕХНОЛОГІЧНОГО ЕКСПОРТУ ТА СТАРТАП-ЕКОСИСТЕМИ

Яцкевич І.В.
Одеська державна академія будівництва та архітектури
https://orcid.org/0000-0003-0210-6135
Станкевич І.В.
Одеська державна академія будівництва та архітектури
https://orcid.org/0000-0003-3937-9145
Сакун Г.О.
Одеська державна академія будівництва та архітектури
https://orcid.org/0000-0002-5878-7809
DOI: https://doi.org/10.30838/EP.207.318-326

ЗАВАНТАЖИТИ СТАТТЮ

АНОТАЦІЯ

Стартап-екосистема є ключовим компонентом інноваційної економіки, проте темпи її розвитку значною мірою визначаються ефективністю державної політики та рівнем цифрової трансформації публічного сектору. Інноваційне державне управління створює необхідні передумови для виникнення, підтримки та масштабування технологічних стартапів, формує інституційну й цифрову інфраструктуру, яка сприяє їх виходу на міжнародні ринки. Актуальність дослідження зумовлена потребою визначення стратегічної ролі держави як ключового каталізатора інноваційних процесів та розвитку високотехнологічного сектору економіки.
Проведене авторами дослідження моделі «держава як інноваційний замовник» дало змогу поглибити її застосування у контексті стимулювання технологічного експорту. Авторами доведено, що така модель підсилює експортну спроможність національної інноваційної екосистеми, сприяє розвитку експортно орієнтованих інноваційних кластерів та інтегрує внутрішню інноваційну політику з зовнішньоекономічною діяльністю.
Запропонована у роботі модель взаємодії «держава - бізнес - суспільство» у контксті розвитку технологічного експорту та стартап-екосистеми визначена як ефективний інструмент міжнародного просування інноваційних продуктів. Вона стимулює появу рішень, що відповідають світовим стандартам, підсилює довіру до українських технологій та формує позитивний імідж країни як виробника конкурентоспроможних високотехнологічних продуктів.
У статті обґрунтовано, що сучасна роль держави виходить далеко за межі класичного регулювання: вона виступає інноваційним замовником, партнером та каталізатором нових економічних можливостей. Це досягається завдяки розвитку цифрової інфраструктури, модернізації електронних сервісів, використанню сучасних інструментів державної фінансово-інвестиційної підтримки та стимулюванню інтернаціоналізації інноваційного бізнесу.

КЛЮЧОВІ СЛОВА

«держава - бізнес - суспільство», «держава як інноваційний замовник», державне управління, зовнішньоекономічна діяльність, інновації, стартап, стартап-екосистеми, технологічний експор.

ПОСИЛАННЯ

1. Круглов В.В., Терещенко Д.А. (2023). Інновації в системі державного управління. Вісник НТУ «ХПІ». Серія: Актуальні проблеми розвитку українського суспільства, № 2.
DOI: https://doi.org/10.20998/2227-6890.2023.2.13
2. Маловічко С.О. (2024). Інноваційні механізми державного управління промисловими підприємствами. Вчені записки ТНУ ім. В.І. Вернадського. Серія: Публічне управління та адміністрування, Т. 35(74). № 4. С. 106-112.
DOI: https://doi.org/10.32782/TNU-2663-6468/2024.4/16
3. Гур’янова Л.С., Сергієнко О.А., Мащенко Р.В. (2024). Управління інноваціи ною діяльністю технологічних та індустріальних територіальних систем. Український журнал прикладної економіки та техніки, Т. 9. № 2. С. 278-286.
DOI: https://doi.org/10.36887/2415-8453-2024-2-48
4. Серьожечкіна Х. Екосистема стартапів: як зробити інновації драйвером української економіки? (2025). Економічна правда.
Link: https://surl.li/nmeuev
5. Хоробчук В., Пілько А. (2024). Аналіз моделей інноваційного розвитку. Економіка та суспільство, № 68.
DOI: https://doi.org/10.32782/2524-0072/2024-68-92
6. Підприємництво як фактор розвитку інноваційної моделі економіки України та її регіонів : монографія. ред. І.В. Кривов’язюк. Київ : Вид. дім «Кондор», 2020. 172 с.
Link: https://philarchive.org/rec/KRYDOS
7. WINWIN: Україна затвердила Стратегію цифрового розвитку інновацій до 2030 року. (2025). Міністерство цифрової трансформації України.
Link: https://surl.li/uuienw
8. Красовська О. (2025). Інвестиція, а не дорога іграшка: Як перетворити науку на бізнес-цінність та скільки це коштує. ТОВ «Видавничий дім «МЕДІА-ДК».
Link: https://surli.cc/caegws
9. Understanding SBIR and STTR.
Link: https://surl.li/giwgmc
10. Старченко Г.В. (2025). Адаптивні підходи до управління проєктами у публічному управлінні: модель для нестабільного середовища. Проблеми сучасних трансформацій. Серія: право, публічне управління та адміністрування, № 16.
DOI: https://doi.org/10.54929/2786-5746-2025-16-02-16
11. Завражний К., Сотник І., Кулик А. (2025). Концептуальна модель управління цифровою трансформацією підприємства для забезпечення сталого регіонального розвитку. Економіка та суспільство, № 76.
DOI: https://doi.org/10.32782/2524-0072/2025-76-44
12. Оцініть цифрову зрілість бізнесу та економте час і ресурси з новими інструментами від Дія.Бізнес. Міністерство цифрової трансформації України.
Link: https://surl.li/mkknmx
13. GovTech Lab Ukraine: обрано три виклики у сфері державних послуг для розробки інноваційних рішень. (2025). Міністерство цифрової трансформації України.
Link: https://surl.li/aujcbs
14. Кінша Д. (2024). Україна посідає 5 місце у світі за розвитком цифрових держпослуг. Суспільне новини.
Link: https://surl.li/stbikw
15. Цифровізація регіонів і громад: перші вимірювання 2025 року. (2025). Міністерством цифрової трансформації.
Link: https://surl.lt/pucqga