Перейти до вмісту (натисніть Enter)
ОСОБЛИВОСТІ РОЗВИТКУ ПОТЕНЦІАЛУ ЗАКЛАДІВ ВИЩОЇ ОСВІТИ У ПРИФРОНТОВІЙ ЗОНІ
Корольков В.В.
Скляр І.А.
ЗАВАНТАЖИТИ СТАТТЮ
АНОТАЦІЯ
У статті проаналізовано ключові виклики та умови, що впливають на розвиток потенціалу закладів вищої освіти, розташованих у прифронтових регіонах України. Досліджено особливості функціонування університетів в умовах воєнного стану, зокрема проблеми міграції кадрів, руйнування освітньої інфраструктури, зміну механізмів фінансування та зменшення чисельності здобувачів освіти. На основі сучасних досліджень і емпіричних даних встановлено, що університети, розташовані в зоні бойових дій, змушені шукати нові адаптивні моделі, які включають міжнародну академічну співпрацю та посилення інституційної автономії. Проаналізовано внутрішні та зовнішні фактори, що впливають на розвиток українських університетів, а також наведено приклади із Запорізького регіону щодо пом’якшення негативного впливу воєнного стану на їхню діяльність та збереження неперервності освітнього процесу. У статті підкреслено необхідність системної державної підтримки та впровадження довгострокових стратегій відновлення. Перспективи подальших досліджень полягають у розробці адаптивних моделей управління кадровим, науковим та освітнім потенціалом українських закладів вищої освіти в умовах швидкозмінного зовнішнього середовища.
КЛЮЧОВІ СЛОВА
потенціал закладів вищої освіти, фактори формування потенціалу, реформування системи вищої освіти, виклики та перспективи розвитку, повномасштабне вторгнення.
ПОСИЛАННЯ
1. Батрак О.В., Тарасенко О.С. (2023). Особливості формування потенціалу закладів вищої освіти України в умовах війни та післявоєнному періоді. Економіка та суспільство, № 53. С. 1-9.
2. Дропа Я.Б., Коваленко В.М., Заплатинський М.В. (2022). Фінансовий потенціал закладів вищої освіти України: економічна природа, проблеми та можливості зростання. Міжнародний науковий журнал «Інтернаука», № 9. С. 153-162.
3. Жукова Т., Черновол Є., Різак Г. (2024). Стратегії адаптації та розвитку вищої освіти у післявоєнний період: аналіз інноваційних підходів, їх вплив на якість освіти та результати вищої освіти. Перспективи та інновації науки, Т. 3. № 37. С. 210-222.
4. Запорізька область – серед регіонів-лідерів за кількістю зруйнованих і пошкоджених навчальних закладів. Відбудова. Запоріжжя.
5. Ілійчук Л. (2023). Забезпечення якості вищої освіти в умовах воєнного стану: результати інформаційно-аналітичних досліджень. NewInception, Т. 1-2. № 11-12. С. 47-55.
6. Крамський С.О. (2023). Перспективний метод управління науковими проєктами в навчальних закладах вищої освіти. Управління розвитком складних систем, № 53. С. 16-22.
7. Національний університет «Запорізька політехніка». Ukrainian National H-index Ranking 2025.
8. Попри виклики війни, навчання та освітні реформи в Україні тривають. Світовий банк.
9. Сідлецький С., Шандар А. (2024). Вища освіта в Україні в умовах воєнного стану: виклики та пріоритети. Економіка та суспільство, № 64. С. 1-8.
10. Українська система вищої освіти в умовах воєнної агресії РФ: проблеми й перспективи розвитку. Національний інститут стратегічних досліджень.
11. Фахова передвища та вища освіта у 2024 році: стійкість системи попри виклики війни. Державна служба якості освіти України.
12. Шевчук І.Б., Шевчук А.В. (2022). Освітня аналітика крізь призму війни: виклики та можливості для вищої школи України. Економіка та суспільство, № 39. С. 1-11.
13. Яценко Г. Відновлення та розвиток системи освіти України під час та після війни. Лівий Берег.
14. Greshta, V., Shylo, S., Korolkov, V., Kulykovskyi, R., & Kapliienko, O. Universities in times of war: Challenges and solutions for ensuring the educational process. Problems and Perspectives in Management,Vol. 21. No. 2-si. Pp. 80-86.